2024-03-15 07:09Blogginlegg

Forbrukeres kjøpsinteresse i februar og prognoser for våren

Månedens Trender

Den ene tingen som forblir konstant med e-handelsbransjen er at landskapet alltid er i endring, og som forhandler må man holde tritt med forbrukere som stadig setter høyere krav til produktutvalg, pris og tilgjengelighet. 

Prisjakt sitter på en enorm mengde innsikt om forbrukeradferd og -behov, samt data på produkt- og kategorinivå, trender og prognoser. Der vi tidligere har levert sesong- og høytidsbaserte innsiktsrapporter, ønsker vi fremover i form av bloggposter å holde bransjen nærmere oppdatert på trender og prognoser.

Hver måned er det nemlig noen produkter og kategorier som blir ekstra trendy – her presenterer Prisjakt hvilke. Vi har analysert forbrukernes kjøpsinteresse for februar 2024, sammenliknet dem med foregående måned og funnet produktkategoriene som har hatt størst økning i antall klikk. Produktkategoriene i listen er et utvalg.

  • E-sykler: +225%
  • Sykkelcomputers: +120%
  • Bærbare vekter: +119%
  • E-scooter: +113%
  • Solbriller: +85%
  • Vannflasker: +78%
  • Telt: +67%
  • Vitaminer og mineraler: +57%
  • Hydration Packs: +28%
  • Løpesko: +27%

Til sammenlikning har disse kategoriene opplevd størst nedgang i samme periode:

  • Bøker: -79%
  • Projektorer: -72%
  • Subwoofers: -63%
  • Hjemmekinosystem: -56%
  • Surroundanlegg: -52%

Videre spår vi basert på tidligere data at brettspill vil øke i popularitet rett før påske, og griller kommer til å øke jevnt gjennom mars og mer markant etter påsken. Vi spår også en økning på kjøpsinteresse for langrennski og vintersportsutstyr, samt camping- og jaktutstyr den kommende måneden.

 


Temaer: Trender

Om Om Prisjakt

Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris. Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes. Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.


Kontaktpersoner

Christoffer Reina
Norgessjef
Christoffer Reina