Den ene tingen som forblir konstant med e-handelsbransjen er at landskapet alltid er i endring, og som forhandler må man holde tritt med forbrukere som stadig setter høyere krav til produktutvalg, pris og tilgjengelighet.
Prisjakt sitter på en enorm mengde innsikt om forbrukeradferd og -behov, samt data på produkt- og kategorinivå, trender og prognoser. Der vi tidligere har levert sesong- og høytidsbaserte innsiktsrapporter, ønsker vi fremover i form av bloggposter å holde bransjen nærmere oppdatert på trender og prognoser.
Hver måned er det nemlig noen produkter og kategorier som blir ekstra trendy – her presenterer Prisjakt hvilke. Vi har analysert forbrukernes kjøpsinteresse for februar 2024, sammenliknet dem med foregående måned og funnet produktkategoriene som har hatt størst økning i antall klikk. Produktkategoriene i listen er et utvalg.
Til sammenlikning har disse kategoriene opplevd størst nedgang i samme periode:
Videre spår vi basert på tidligere data at brettspill vil øke i popularitet rett før påske, og griller kommer til å øke jevnt gjennom mars og mer markant etter påsken. Vi spår også en økning på kjøpsinteresse for langrennski og vintersportsutstyr, samt camping- og jaktutstyr den kommende måneden.
Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris. Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes. Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.