Det er den tiden på året igjen; butikkene gjør seg klare for den travle juleshoppingen og superlader salget. Black Week nærmer seg raskt etterfulgt av enda flere salgsdager som Cyber Monday og Cyber Week.
Black Friday ble først «feiret» i USA på 1960-tallet av Macy’s varehus. Kampanjen skulle øke salget etter Thanksgiving, som alltid feires siste torsdag i november. 20 år senere hadde «sjokksalget» siste fredag i november spredd seg over hele kontinentet og begrepet Black Friday ble tatt i bruk som konseptnavn, først for å beskrive kaoset som oppstod i trafikken og i butikkene.
Etterhvert utviklet Black Friday seg fra et lokalt initiativ og nasjonal sensasjon, til en internasjonal salgsbonanza, med stadig tidligere og større rabatter, butikkåpninger ved midnatt og intens leting etter kupp.
26. november 2010 ble det internasjonale shoppingfenomenet for første gang brukt kommersielt i Norge, da Norwegian Outlet introduserte handledagen og nådde toppnyhetene på TV med enorme køer av kunder som kavet og slåss om de beste tilbudene. Komplett.no var den første nettbutikken i Norge som arrangerte Black Friday. Senere kom også Cyber Monday, som en bro mellom fysisk butikkhandel og netthandel.
I dag vet de fleste nordmenn hva Black Friday og Black Week er. I en tid med global uro, presset privatøkonomi og intenst fokus på miljø og bærekraft, er det lite som tyder på at Black Friday og Black Week er i ferd med å miste sin relevans.
Her er 6 e-handelstrender å følge i ukene som kommer:
Salget starter tidligere
I 2022 så vi en økning i antallet e-handlere som varmet opp salget allerede i slutten av oktober. Vi forventer at denne trenden forsterker seg i 2023. Black Friday er blitt Black November, med tyvstart midt i oktober. Mer trykk på medlemstilbud, flere forsalg, «sneak peaks» eller «tidlig tilgang-kampanjer» vil bidra til å øke spenningen i november.
Enda mer personlig anrettet
Gjør klar innboksen! Vi kan snart ikke handle et sted, fysiske eller digitalt, uten å måtte legge igjen en e-postadresse. I år vil enda flere e-handlere tilpasse Black Week-kampanjene direkte til disse abonnentene. En stor McKinsey-undersøkelse viser blant annet at 80% av kundene er mer tilbøyelige til å kjøpe fra en merkevare/butikk som tilbyr personlige opplevelser med dynamisk innhold.
Flere kjøp via mobiltelefonen
Flere BW-kjøp skjer på mobile enheter, primært mobiltelefonen, enn noen gang. I følge Shopify ble 73% av salget innen e-handel globalt gjort via mobil under Black Week 2022, sammenlignet med 21% i 2021. Dette understøttes av Prisjakts 2023-undersøkelse, der stadig flere sier de skal bruke mobiltelefonen når de handler.
Sterk skepsis til butikkenes priser
«4 av 10 stoler ikke på butikkens priser». Slike, og andre overskrifter fra nettaviser og nyhetssendinger forteller alt om norske forbrukeres betydelige skepsis og mistenksomhet mot butikkenes salgsmarkedsføring. De siste årene har forbrukermyndigheter og mediene satt et kraftig søkelys på aktører som har jukset med førpriser. 1. oktober i år trådte nye regler om salgsmarkedsføring i kraft som krever at salgskampanjer tydelig må kommunisere før-prisen. Førprisen må være den laveste prisen som er benyttet de siste 30 dagene før kampanjestart.
Det gjenstår å se om de nye reglene er strenge og tydelige nok og om det over tid vil påvirke kundenes tillit til butikkene.
Kjøp nå, betal senere
Kontanter, kort eller kontaktløs betaling? Kredittkort, digitale lommebøker som PayPal eller utsatt betalingsløsninger som Klarna? Måten vi gjør opp i kassa på er i endring, og Black Week er intet unntak. I en usikker økonomisk hverdag føler selv den mest forsiktige forbruker seg fristet til å omfavne mer fleksible måter å håndtere budsjettet sitt på. «Kjøp nå, betal senere» er blitt stadig mer utbredt, spesielt blant yngre forbrukere. Det gir kundene muligheten til å dele kostnaden ved kjøp i avdrag, ofte uten ekstra renter, eller bare med et mindre rentetillegg. Vi forventer en fortsatt sterk økning i år.
Årets vinnere
Elektronikk-kategorier som TV, hodetelefoner, mobiltelefoner er gjengangere hvert år under Black Week. Fjoråret inkludert, og disse vil trolig dominere også i 2023-regnskapet. Kategorier med størst fremgang i fjor, sammenlignet med samme periode året før, var parfyme, smartklokker, nettbrett, Lego, tastaturer, spill til Playstation 5 og grafikkort. Så langt denne høsten har vi sett en betydelig endring i kjøpsinteressen for spillkonsoller, utstyr til bilen og ulike kategorier innen Sport og Fritid. Hvis snøen kommer tidlig vil ski og utstyr til langrenn og alpint garantert «boome» under årets Black Week.
Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris. Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes. Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.