2021-09-27 12:22Pressemelding

Advarer mot reklametretthet på nett: -Nærmer oss et metningspunkt, sier prisekspert

Seks av ti nordmenn opplever reklame for nettbutikker som mer støyende enn reklame for fysiske butikker. Like mange oppfatter nyhetsbrev som søppel, viser fersk meningsmåling. -Reklametretthet og frykt for misbruk av persondata på er påfallende stor hos kundene, og kan på sikt koste nettbutikkene dyrt, advarer prisekspert.

I en ny, landsomfattende undersøkelse, som Opinion har gjennomført for pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt, oppgir en tredjedel av befolkningen at de handler mer på nett nå enn før pandemien. 44 prosent av disse oppgir at de vil opprettholde dagens handlemønster når hverdagen normaliseres, mens 12 prosent vil handle mer på nett fremover.

Netthandelsboom under pandemien har imidlertid sin pris i den norske befolkningen: Økende reklametretthet og frykt for misbruk av elektroniske spor.

-For alle oss som bruker teknologien for å få vite mest mulig om kundenes preferanser og adferd på nett, bør det være et stort tankekors at hele 60 prosent av befolkningen opplever nettreklamen som mer støyende enn reklamen som rettes mot deg av den delen av handelsstanden som representerer fysiske butikker, sier daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.

-Jo dyrere varen vi kjøper er, jo mer tid bruker kunden på kjøpsprosessen – og dess større er mulighetsrommet for annonsørene. Enkle småkjøp gjøres ofte unna på kortere tid, og da er kundene mindre mottagelige for kommersiell støy. Mange netthandlere - spesielt de små – har ikke god nok teknologi til å tilpasse dette reklamestøynivået, og dermed føler kundene at de blir jaktet på. Spesielt irriterende er det når de samme varene vi allerede har kjøpt, dukker opp i feeden vår i lang tid etterpå, fortsetter Vittersø.

-Alle vi som jakter på å gjøre nytte av forbrukernes digitale spor må fremover bli enda flinkere med å treffe målgruppene med relevant innhold, for å gi dem gode opplevelser før, under og etter besøket. Vi nærmer oss et metningspunkt der kundene plutselig vender ryggen til nettbutikken, og ikke kommer tilbake fordi de er lei av støyende, tilbakevennende «reklamestalking», sier Are Vittersø.

Kontaktperson: Are Vittersø, telefon 402 21 792

Om Om Prisjakt

Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris. Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes. Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.