De norske rekordene falt på årets største handelsdag i går. Betalingstjenesten Klarna rapporterer økning på 70 prosent i antall transaksjoner, mens Prisjakt.no opplevde ny døgnrekord i antall søk på produkter og priser – begge sammenlignet med Black Friday i fjor. De mest etterspurte produktene blant nordmenn i går var iPhone og PlayStation. Rabattnivået var høyere i år enn i fjor, mens færre produkter gikk opp i pris.
Akkurat som i fjor, og året før, slo gårsdagens Black Friday alle tidligere rekorder. Betalingstjenesten Klarna rapporterer om en økning på 70 prosent i antall transaksjoner, sammenlignet med samme handledag i 2016. Tallene er basert på 4500 nettbutikker som bruker Klarna sine betalingsløsninger i Norge. Også pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt.no noterte ny døgnrekord på trafikk til nettbutikker, sammenlignet med Black Friday 2016.
-Tradisjonelt bruker vi nettet for å gjøre research før et kjøp, for så å handle i fysisk butikk. Det vi ser tydeligere nå er at forbrukere forblir stadig oftere online for å gjennomføre kjøpet, og det er helt klart de mellom 26 og 35 år som handler mest. Hvordan vi kombinerer online og offline kjøp, varierer fra person til person. Handelen på nett så langt i år viser at netthandelen bare fortsetter vokse, sier talsperson for Klarna i Norge, Jens Rygg.
-Vi merket en voldsom oppgang i trafikken på vår nettside og i app’en i dagene før årets Black Friday. Dagen har blitt til en hel uke – Black Week – med rekordtrafikk hver eneste dag. Dette underbygger at nordmenn blir stadig bedre på å ta gode kjøpsbeslutninger – selv på dager med kjempesalg. Flere og flere sjekker først salgsplakatene, før de kontrollerer prisene hos oss for å sikre at de gjør en god deal, sier daglig leder Caroline Appelqvist i Prisjakt.no.
Tallene fra Klarna og Prisjakt.no viser at mange nordmenn satt klare foran datamaskinen allerede da klokken passerte midnatt. Men den mest populære shoppingtimen var faktisk mellom klokken 21.00 og 22.00 i går kveld.
-Vår transaksjonsoversikt viser at uvanlig mange nordmenn satt handleklare ved midnatt, og vi noterte et nytt topp-punkt mellom 09 og 10 på morgenen. Men antall transaksjoner var desidert flest mellom klokken 21.00 og 22.00 på kvelden, sier Rygg.
-Det tok ikke lang tid før vi så hvilket produkt som kom til å bli årets Black Friday-slager. Allerede rett etter midnatt var iPhone 7 det mest populære produktet, og det holdt seg gjennom hele fredagen, i tett konkurranse med Playstation og Samsung Galaxy 2017-modell. Mobiltelefoner, hodetelefoner, og TV ble de store vinnerne. Men hvis man skulle gjøre et skikkelig kupp, så skulle man kjøpt mobilhøytaleren JBL Extreme, som gikk ned med hele 52 prosent i pris sammenlignet med uken før, sier Carolina Appelqvist.
-Vi ser av våre tall at kategoriene elektronikk, mote, sport og skjønnhetsprodukter fortsatt er kategoriene som bidrar til det største volumet. Det var ingen store overraskelser i år, men de kategoriene som utmerket seg med vekst i går, var mote og bil-relaterte produkter, som vokste med henholdsvis 83 prosent og 76 prosent, sier Jens Rygg.
Statistikk og ”fun facts” fra Black Friday:
Bildetekst: Daglig leder Carolina Appelqvist i Prisjakt.no
Bildetekst: Talsperson Jens Rygg for Klarna Norge.
For ytterligere innsikt om Black Friday-tallene, kontakt gjerne:
Om Klarna
Klarna er Europas ledende betalingsleverandører, og har som mål å gjøre betalingsprosessen enkel, smidig og trygg for kunder og forhandlere. Selskapet ble stiftet i 2005, og har nylig blitt kåret til et av verdens mest disruptive selskaper av CNBC i USA. Klarna jobber sammen med 70 000 forhandlere for å tilby betalingsløsninger til mer enn 60 millioner konsumenter i Europa og Nord-Amerika. Klarna har 1600 ansatte og er aktive i 18 markeder.
Om Prisjakt.no
Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, eid av Schibsted Media Group, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris. Tjenesten er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, der leverandører og butikker ikke kan betale for innhold og rangering.
Hver måned bruker over to millioner nordmenn bruker Prisjakt-tjenesten for å sammenligne priser og produkter. Tjenesten dekker per i dag mer enn 2.400 butikker, 491.000 produkter og over 4,1 millioner søkbare produktegenskaper.
Prisjakt.no ble lansert i Norge i 2010 og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.
Om oss Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris. Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes. Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.