2021-11-19 11:02Pressemelding

BLACK FRIDAY-RAPPORT 2021

Like sikkert som at årets villeste handleuke står for døren, så presenterer Prisjakt en fersk meningsmåling og annen innsikt om dette globale shoppingfenomenet. Årets rapport er den sjette i rekken, som kartlegger nordmenns vaner, planer, holdninger og syn på denne elleville tilbudsuken i slutten av november.

Årets analyse er spekket med interessant funn. Den inneholder også store motsetninger, og interessante paradokser:

• Aldri tidligere har flere nordmenn svart at de kommer til å benytte tilbudene denne uke (40 % - tilsvarer 1.8 millioner voksne over 18 år).
• Likevel: Samtidig avdekker undersøkelsen at mange av oss begynner å bli mektig lei av Black Friday-kjøret: Nesten annenhver deltager i undersøkelsen (46%) ville støttet et lovforslag som forbyr Black Friday. Omtrent like mange (45%) er enige i at Black Friday bør forbys.
• To av tre (66%) mener det er for mye reklame forbundet med denne shoppinguken, og halvparten (50%) mener det er en god idé at politikere og myndigheter tar et aktivt grep og lovregulerer slike store salgskampanjer.

I rapporten kan du blant annet også lese om nordmenns preferanser for handel i fysisk butikk vs. nettbutikk, hvor mye penger vi i snitt planlegger å bruke – og om nordmenns miljøbevissthet når vi handler. Vi presenterer også en oversikt over de mest ettertraktede produktene før Black Week, samt resultatene av en liten undersøkelse blant de som driver nettbutikk.

Undersøkelsen er som vanlig gjennomført av Opinion, på oppdrag fra oss i Prisjakt. Datainnsamlingen ble gjort i oktober 2021.

Vi håper du finner rapporten nyttig og interessant. For mer innsikt må du gjerne kontakte are.vitterso@prisjakt.no / mob.tlf. 402 21 792.