2021-11-19 11:02Pressemelding

BLACK FRIDAY-RAPPORT 2021

Like sikkert som at årets villeste handleuke står for døren, så presenterer Prisjakt en fersk meningsmåling og annen innsikt om dette globale shoppingfenomenet. Årets rapport er den sjette i rekken, som kartlegger nordmenns vaner, planer, holdninger og syn på denne elleville tilbudsuken i slutten av november.

Årets analyse er spekket med interessant funn. Den inneholder også store motsetninger, og interessante paradokser:

• Aldri tidligere har flere nordmenn svart at de kommer til å benytte tilbudene denne uke (40 % - tilsvarer 1.8 millioner voksne over 18 år).
• Likevel: Samtidig avdekker undersøkelsen at mange av oss begynner å bli mektig lei av Black Friday-kjøret: Nesten annenhver deltager i undersøkelsen (46%) ville støttet et lovforslag som forbyr Black Friday. Omtrent like mange (45%) er enige i at Black Friday bør forbys.
• To av tre (66%) mener det er for mye reklame forbundet med denne shoppinguken, og halvparten (50%) mener det er en god idé at politikere og myndigheter tar et aktivt grep og lovregulerer slike store salgskampanjer.

I rapporten kan du blant annet også lese om nordmenns preferanser for handel i fysisk butikk vs. nettbutikk, hvor mye penger vi i snitt planlegger å bruke – og om nordmenns miljøbevissthet når vi handler. Vi presenterer også en oversikt over de mest ettertraktede produktene før Black Week, samt resultatene av en liten undersøkelse blant de som driver nettbutikk.

Undersøkelsen er som vanlig gjennomført av Opinion, på oppdrag fra oss i Prisjakt. Datainnsamlingen ble gjort i oktober 2021.

Vi håper du finner rapporten nyttig og interessant. For mer innsikt må du gjerne kontakte are.vitterso@prisjakt.no / mob.tlf. 402 21 792.

Are Vittersø, daglig leder i Prisjakt Norge.

FLERE SKAL HANDLE – BUDSJETTET VOKSER



Andelen av befolkningen, som oppgir at de planlegger å handle på Black Friday, har økt år for år. I 2018 svarte 30 prosent at det var ganske eller svært sannsynlig at de skulle åpne lommeboken denne dagen – i år har andelen vokst med hele åtte prosent. Det gir signaler om ny rekordtrafikk i butikkene den kommende uken.

Som i fjor, er det spesielt aldersgruppene 18-29 og 30-39 år som vil være best representert i butikkene under Black Week.

Halvparten av de spurte forteller at de ikke har noe budsjett for denne handleuken. Blant den andre halvparten, ligger gjennomsnittlig shoppingbudsjett under Black Week på 4000 kroner. Hver femte respondent svarer at de skal bruke mellom 1000 og 2999 kroner.

Kanskje ikke så overraskende; flere kvinner enn menn går ut på shopping uten et budsjett. Resultatene viser også at menn har større budsjett enn kvinnene. En signifikant større andel menn planlegger for eksempel å bruke mer enn 5.000 kroner.

«ELLE, MELLE...» - NETTHANDEL ELLER FYSISK BUTIKK?

Pandemien har gitt en salgboost for nettbutikkene. På Black Friday i fjor økte netthandelen med 42 prosent sammenlignet med året før. Vår undersøkelse varsler imidlertid et solid comeback for den fysiske handelen den kommende uken: Andelen som oppgir at de skal handle både i fysisk butikk og på nett – 50 prosent - er doblet fra 2020.

Mye av svaret finner vi antagelig i Norsk Koronamonitor, som siden mars 2020 jevnlig har intervjuet nordmenn om pandemien. Her svarer hele 82 prosent føler at det nå er trygt å handle på kjøpesentre, med tanke på koronasmitte. Utryggheten er borte, og alt er klart for et skikkelig comeback for den fysisk tilstedeværende handelsstanden.

For øvrig svarer én av fire (24 prosent) i vår undersøkelse at de kun skal handle på nett, mens 14 prosent kun vil oppsøke fysiske butikker under Black Week.

DAGEN FOR IMPULSKJØP – OG BOMKJØP


Prisjakts mantra og beste råd til deg som skal ut i tilbudsjungelen er - som alltid - forberedelser. Det handler blant annet om å opprette varsel på produktet du jakter, automatisere rabattsøket, sjekke prishistorikken og sammenligne priser og produktegenskaper.

Ikke minst under Black Week er det lett å gå seg vill i jungelen. Og ganske riktig; i undersøkelsen svarer hver femte respondent (tilsvarer 800.000 nordmenn over 18 år) at de har handlet noe unødvendig på Black Friday. Den største andelen «bomkjøpere» finner vi blant de under 40 år.

Da vi gjennomførte tilsvarende undersøkelse i fjor, svarte hver tredje nordmann at de har opplevd å bli lurt av villedende kampanjepriser på Black Friday. Flesteparten av disse (79 prosent) oppdaget at førprisen som ble oppgitt ikke var reell, mens hver tredje (31 prosent) fant varen billigere andre steder, etter at de hadde handlet.

I den samme undersøkelsen svarte 39 prosent – som tilsvarer 1,7 millioner nordmenn over 18 år – at de hadde liten tillit til at prisen på varene som selges er reelle.

«SHOPPESTOPP» OG MILJØBEVISSTHET

«Miljø og bærekraft» er to symboltunge ord som preger stadig mer av vår hverdag og vårt levesett. Og verken kundene eller handelsnæringen slipper unna krav, fokus og forventninger til økt bevissthet og ansvarlighet.

At oppmerksomhet og påvirkning faktisk virker, finner vi klare spor av i undersøkelsen: Halvparten av befolkningen (flere kvinner enn menn) oppgir at de gjør egne miljøtiltak i forbindelse med handel. Mange er til og med villige til å betale ekstra for å beskytte miljøet:

• Én av fire svarer at de velger produkter og leverandører med mindre emballasje eller miljøvennlig emballasje, selv om dette innebærer å kjøpe dyrere varer.
• Like mange velger produkter og leverandører som kan dokumentere at de tar miljøhensyn.
• 18 prosent er opptatt av miljøvennlig transport – like mange velger butikker som kan dokumentere at de tar miljøhensyn og satser på bærekraft.

Samtidig oppgir to av tre (68 prosent) at de er positive til å redusere privat forbruk, såkalt «shoppestopp». Kun seks prosent av de spurte svarer entydig at de er negative til dette.

HALVE NORGE VIL FORBY BLACK FRIDAY!