Like sikkert som at årets villeste handleuke står for døren, så presenterer Prisjakt en fersk meningsmåling og annen innsikt om dette globale shoppingfenomenet. Årets rapport er den sjette i rekken, som kartlegger nordmenns vaner, planer, holdninger og syn på denne elleville tilbudsuken i slutten av november.
Årets analyse er spekket med interessant funn. Den inneholder også store motsetninger, og interessante paradokser:
• Aldri tidligere har flere nordmenn svart at de kommer til å benytte tilbudene denne uke (40 % - tilsvarer 1.8 millioner voksne over 18 år).
• Likevel: Samtidig avdekker undersøkelsen at mange av oss begynner å bli mektig lei av Black Friday-kjøret: Nesten annenhver deltager i undersøkelsen (46%) ville støttet et lovforslag som forbyr Black Friday. Omtrent like mange (45%) er enige i at Black Friday bør forbys.
• To av tre (66%) mener det er for mye reklame forbundet med denne shoppinguken, og halvparten (50%) mener det er en god idé at politikere og myndigheter tar et aktivt grep og lovregulerer slike store salgskampanjer.
I rapporten kan du blant annet også lese om nordmenns preferanser for handel i fysisk butikk vs. nettbutikk, hvor mye penger vi i snitt planlegger å bruke – og om nordmenns miljøbevissthet når vi handler. Vi presenterer også en oversikt over de mest ettertraktede produktene før Black Week, samt resultatene av en liten undersøkelse blant de som driver nettbutikk.
Undersøkelsen er som vanlig gjennomført av Opinion, på oppdrag fra oss i Prisjakt. Datainnsamlingen ble gjort i oktober 2021.
Vi håper du finner rapporten nyttig og interessant. For mer innsikt må du gjerne kontakte are.vitterso@prisjakt.no / mob.tlf. 402 21 792.
Are Vittersø, daglig leder i Prisjakt Norge.
Andelen av befolkningen, som oppgir at de planlegger å handle på Black Friday, har økt år for år. I 2018 svarte 30 prosent at det var ganske eller svært sannsynlig at de skulle åpne lommeboken denne dagen – i år har andelen vokst med hele åtte prosent. Det gir signaler om ny rekordtrafikk i butikkene den kommende uken.
Som i fjor, er det spesielt aldersgruppene 18-29 og 30-39 år som vil være best representert i butikkene under Black Week.
Halvparten av de spurte forteller at de ikke har noe budsjett for denne handleuken. Blant den andre halvparten, ligger gjennomsnittlig shoppingbudsjett under Black Week på 4000 kroner. Hver femte respondent svarer at de skal bruke mellom 1000 og 2999 kroner.
Kanskje ikke så overraskende; flere kvinner enn menn går ut på shopping uten et budsjett. Resultatene viser også at menn har større budsjett enn kvinnene. En signifikant større andel menn planlegger for eksempel å bruke mer enn 5.000 kroner.
Pandemien har gitt en salgboost for nettbutikkene. På Black Friday i fjor økte netthandelen med 42 prosent sammenlignet med året før. Vår undersøkelse varsler imidlertid et solid comeback for den fysiske handelen den kommende uken: Andelen som oppgir at de skal handle både i fysisk butikk og på nett – 50 prosent - er doblet fra 2020.
Mye av svaret finner vi antagelig i Norsk Koronamonitor, som siden mars 2020 jevnlig har intervjuet nordmenn om pandemien. Her svarer hele 82 prosent føler at det nå er trygt å handle på kjøpesentre, med tanke på koronasmitte. Utryggheten er borte, og alt er klart for et skikkelig comeback for den fysisk tilstedeværende handelsstanden.
For øvrig svarer én av fire (24 prosent) i vår undersøkelse at de kun skal handle på nett, mens 14 prosent kun vil oppsøke fysiske butikker under Black Week.
Prisjakts mantra og beste råd til deg som skal ut i tilbudsjungelen er - som alltid - forberedelser. Det handler blant annet om å opprette varsel på produktet du jakter, automatisere rabattsøket, sjekke prishistorikken og sammenligne priser og produktegenskaper.
Ikke minst under Black Week er det lett å gå seg vill i jungelen. Og ganske riktig; i undersøkelsen svarer hver femte respondent (tilsvarer 800.000 nordmenn over 18 år) at de har handlet noe unødvendig på Black Friday. Den største andelen «bomkjøpere» finner vi blant de under 40 år.
Da vi gjennomførte tilsvarende undersøkelse i fjor, svarte hver tredje nordmann at de har opplevd å bli lurt av villedende kampanjepriser på Black Friday. Flesteparten av disse (79 prosent) oppdaget at førprisen som ble oppgitt ikke var reell, mens hver tredje (31 prosent) fant varen billigere andre steder, etter at de hadde handlet.
I den samme undersøkelsen svarte 39 prosent – som tilsvarer 1,7 millioner nordmenn over 18 år – at de hadde liten tillit til at prisen på varene som selges er reelle.
«Miljø og bærekraft» er to symboltunge ord som preger stadig mer av vår hverdag og vårt levesett. Og verken kundene eller handelsnæringen slipper unna krav, fokus og forventninger til økt bevissthet og ansvarlighet.
At oppmerksomhet og påvirkning faktisk virker, finner vi klare spor av i undersøkelsen: Halvparten av befolkningen (flere kvinner enn menn) oppgir at de gjør egne miljøtiltak i forbindelse med handel. Mange er til og med villige til å betale ekstra for å beskytte miljøet:
• Én av fire svarer at de velger produkter og leverandører med mindre emballasje eller miljøvennlig emballasje, selv om dette innebærer å kjøpe dyrere varer.
• Like mange velger produkter og leverandører som kan dokumentere at de tar miljøhensyn.
• 18 prosent er opptatt av miljøvennlig transport – like mange velger butikker som kan dokumentere at de tar miljøhensyn og satser på bærekraft.
Samtidig oppgir to av tre (68 prosent) at de er positive til å redusere privat forbruk, såkalt «shoppestopp». Kun seks prosent av de spurte svarer entydig at de er negative til dette.
I 2019 vurderte den franske Nasjonalforsamlingen å forby Black Friday av klimahensyn, og fordi den store salgsdagen promoterer overforbruk. I Norge ville et slikt forslag fått stor oppslutning, viser vår undersøkelse.
Nesten annenhver nordmann over 18 år (46 prosent) ville støttet et tilsvarende lovforslag i Norge. Kun 30 prosent er «helt» eller «ganske» uenige.
Det er størst andel kvinner – spesielt de over 60 år – som vil støtte et slikt lovforslag. Hovedvekten av de som støtter forslaget (53 prosent) stemte også «rød blokk» (Ap/SV/MDG/Rødt/Sp) ved forrige valg. 36 prosent stemte blå blokk.
Offisiell reklamestatistikk (kilde: Nielsen Wizzad/RED Dentsu X) viser at ukene fra midten av oktober til slutten av november er hvert år perioden med desidert størst reklametrykk i norske annonsekanaler. Vår ferske analyse viser at store deler av befolkningen begynner å gå mektig lei støyen.
• To av tre nordmenn (66 prosent) mener dert er for mye reklame som promoterer salget under Black Week og på Black Friday.
• Nesten halvparten (47 prosent) mener det er en god idé at myndighetene tar aktivt grep for å regulere antall store salgskampanjer som Black Week.
For øvrig ser vi igjen at det i størst grad er kvinner, og de som stemmer «rød blokk» som er positive til dette. I dette spørsmålet gir partipreferansene massiv forskjell i meningene: Seks av ti velgere som stemte «blå blokk» ved siste stortingsvalg mener regulering er en dårlig idé – mot bare én av fire i «rød blokk».
Mange butikker har forlengst tjuvstartet Black Week-handelen, mens andre velger å droppe hele salgskampanjen.
For å kartlegge om handelstanden begynner å bli tilsvarende lei som befolkningen, gjennomførte Prisjakt også en liten undersøkelse blant nettbutikker i Norge og Sverige, i oktober i år. Riktignok var responsraten ganske lav, men svarene gir likevel en god indikasjon på holdninger som er til stede blant netthandlerne:
• For eksempel svarte 78 prosent av de som driver nettbutikk at de føler seg presset til å delta på Black Friday.
• 61 prosent er enige i at hele salgsjippoet bør forbys, mens 56% mener Black Friday er i ferd med å utspille sin rolle.
I USA og Canada har Black Friday mer enn 60 år lange tradisjoner som ”alle handledagers mor”. I Norge har vi surfet på bølgen siden 2010 – og fredagen har etter hvert blitt utvidet til å vare en drøy uke. Men det er ingen tvil om at dagene som vi nå har foran oss er de mest gunstige dagene gjennom hele året å gjøre flest gode kupp i butikkene.
Prisjakts overvåking av gjennomsnittlig prisendring levner ingen tvil - denne kurven ser faktisk nesten lik ut år etter år. Den viser også hvordan prisene ofte stiger jevnt og trutt i dagene etter Singles Day (11. november) før de droppes under Black Week - og så settes raskt opp igjen til julehandelen i desember.
Det store spørsmålet er derfor; hvor billig blir det å handle under Black Week og på Black Friday i år?
Fasitsvaret er det umulig å gi, men for å få en indikasjon kan vi støtte oss til statistikk fra fjoråret:
(NB! Prisjakts søkemotor overvåker rundt 700.000 enkeltprodukter, cirka 20 millioner priser, fordelt på rundt 1700 nettbutikker.)
• I fjor gikk 11 prosent opp av disse produktene opp i pris fra 1. oktober, før prisen ble redusert på Black Friday (I 2019 var det tilsvarende tallet 9 prosent - altså en økning i fjor i antall varer der prisen ble satt opp før Black Week).
• Hvert sjette produkt gikk opp i pris i fjor på selve fredagen, Black Friday (112.000 produkter). 52 prosent av produktene (364.000 varer) gikk ned i pris.
• I 2019 var tilsvarende tall: 20.3 prosent av varene opp i pris - 52.3 prosent ned i pris.)
• Antallet produkter med rabatt over 10 prosent var flere i fjor enn i 2019, og den gjennomsnittlige prisnedgangen på disse (22.6 prosent) var høyere i 2020 enn i 2019.
Denne grafen er basert på vår egen statistikk, og den viser de produktene og kategoriene som nordmenn har vært mest interessert i å handle så langt i år, samt de mest populære prisvarslene som er opprettet etter 1. oktober.
Erfaringsmessig er det mange av disse produktene som kommer til å gå igjen på topplistene når status for årets Black Week-/Black Friday-handel skal gjøres opp i slutten av november.
Planlegg i god tid, lag liste: Lag en oversikt over produktene du vil kjøpe, sjekk hva de koster, og bestem deg for et budsjett du har råd til å bruke.
Opprett prisvarsel, overvåk prisene: Hvis du oppretter prisvarsel på yndlingsproduktene på en prissammenligningstjeneste, kan du overvåke prisutviklingen, og blir varslet dersom produktet går ned i pris. På denne måten ser du også om produktet går opp i pris, og unngår å bli villedet av plutselige prisnedganger som ser ut som store rabatter.
Sjekk prishistorikken: Prisene på produkter varierer over tid, og mange butikker justerer prisene fortløpende. En metode for å få produkter til å se billigere ut er å først heve prisen, for så å senke den og sammenligne med den gamle – mens andre gjentar samme tilbud gang etter gang.
Vær bevisst: Handler du fra utenlandske nettbutikker, kan det være andre kjøpsbetingelser og vilkår enn i norske nettbutikker. Husk at du også da må regne med å betale for frakt og toll. Husk også å sjekke at butikken faktisk har varen på lager.
Tenk deg om: Behold overvåkingen. Ikke glem at det blir salg senere også, både i romjulen og etter nyttår.
Sjekk prisen hos flere butikker: Mange butikker prøver å være greie og sammenligne priser for deg når de legger ut ting for salg. Men du har god grunn til å være skeptisk til butikkenes egne sammenligninger. Butikkene har så klart alt å vinne på å få forskjellen mellom ordinærpris og tilbudspris til å fremstå som så stor som mulig.
Rabattkoder: Mange nettbutikker bruker rabattkoder på Black Friday. De gir rabatt på hele eller deler av sortimentet og senker altså prisen som oppgis i butikken ytterligere når du skriver inn koden i kassen. Hold øynene åpne etter rabattkoder om du ser etter et produkt i en utvalgt butikk.
Fri frakt: Ikke glem å se på fraktkostnaden før du bestiller. Forskjellige butikker har forskjellige fraktalternativer, og langt ifra alle butikker tilbyr gratis frakt. Det kan være fraktprisen som avgjør hvor det blir billigst å handle til slutt.
Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris. Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes. Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.