2023-02-03 07:11Pressemelding

Forbrukerkompasset Q1 2023

Prisjakt får millioner besøk hver måned. Vi sitter på unik og verdifull innsikt om forbrukertrender og oppsummerer dataen vår i den kvartalsvise rapporten Forbrukerkompasset.

Rapporten er basert på vårt enorme datagrunnlag rundt forbrukeratferd, i tillegg til en studie utført av Opinion og gir en indikasjon på hvordan det kommende kvartalet ser ut fra et e-handelsperspektiv.

Forbrukerkompasset Q1 2023 tar opp tema DTC (direct to consumer). Hvilke forbrukere foretrekker DTC, og hva ville få dem til å handle på den måten oftere? 

Nedenfor oppsummerer vi litt fra Forbrukerkompasset Q1. For å lese hele rapporten kan du laste ned rapporten her.

 

Kjøpekraftindeksen faller i Q1

Prisjakts kjøpekraftindeks for første kvartal 2023 lander på 6,2. Det er en liten nedgang (-0,3) mot Q4 2022.

Cirka en av tre (32 %) oppgir at de har gode muligheter til å bruke penger på fysiske varer de neste tre månedene, noe som kan sammenlignes med forrige kvartal da 37 prosent svarte det samme. I snitt skal den norske forbrukeren handle fysiske varer for 11 526 kr.

”Budsjettet til forbrukeren øker i Q1 2023, men tilliten er lavere. De holder hardt i lommeboka og trenger god oppfølging siden kjøpsreisen blir lenger enn før. Vi ser at forbrukere plan- legger mer og gjør færre spontankjøp enn tidligere”, sier Christoffer Reina, Norgessjef i Prisjakt.

Les ned hele rapporten for mer innsikt i Prisjakts kjøpekraftindeks.

Sport og fritid får en oppsving

Starten på et nytt år representerer ofte et forsøk på å innføre gode rutiner og vaner. Ikke overraskende er dette en tid hvor vi blir med sporty og ruster opp til mer trening og aktivitet. Det er også tiden med nypreppa løyper i marka og pudder på fjellet med alle utendørsaktiviteter som norske forbrukere elsker. Langrennski og utstyr til bakken får en oppsving i Q1.

Litt flere vil handle på nett i Q1 

Forbrukerkompasset i Q1 viser at litt flere planlegger å handle på nettet sammenlignet med Q4. 

  • 15 prosent sier at de vil handle mest i nettbutikker i Q1 2023, noe som er en liten oppgang sammenlignet med Q4 2022 da 12 prosent sa de ville det.

I Forbrukerkompasset Q1 2023 kan du lese om hvordan e-handel og fysisk handel forventes å utvikle seg fremover, sammenlignet med forrige kvartal. 

Dette er bare noen få eksempler på hva du kan lese om i Forbrukerkompasset Q1 2023. Les mer om hvordan norske forbrukere forholder seg til DTC og Prisjakts anbefalinger til varemerkene.

Gå til https://forbrukerkompasset.prisjakt.no/ for å laste ned hele rapporten.

 


Om Om Prisjakt

Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris. Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes. Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.