2023-04-27 09:08Pressemelding

Forbrukerkompasset Q2 2023

Prisjakt får millioner besøk hver måned. Vi sitter på unik og verdifull innsikt om forbrukertrender og oppsummerer dataen vår i den kvartalsvise rapporten Forbukerkompasset. Last ned rapporten for å lese våre analyser for neste kvartal med aktuelle trender, forbrukernes opplevde kjøpekraft, og kommentarer fra relevante talspersoner.

For Forbrukerkompasset Q2 2023 har vi valgt temaet om kundeanmeldelser. Hvor ofte leser forbrukerne anmeldelser? Og hvor ofte skriver de egne anmeldelser?

Her oppsummerer vi noen av punktene du kan lese mer om i Forbrukerkompasset Q2 2023. Ved å følge lenken kan du registrere deg og laste ned (kostnadsfritt) hele rapporten: last ned.

Kjøpekraften styrker seg

Prisjakts Kjøpekraftindeks for andre kvartal 2023 lander på 6,6. Dette innebærer at den har økt med 6,5% siden forrige kvartal da den lå på 6,2.

Hele 38% av norske forbrukere rapporterer at de har gode muligheter til å bruke penger på fysiske varer de kommende tre månedene. En solid økning fra forrige kvartal hvor 32% rapporterte om det samme.

– Økt kjøpekraft er gode nyheter for handelen, men inflasjonen skaper utfordringer for butikkene. For eksempel økte inflasjonen for klær og sko med 5,7% i mars 2023, og mange kan få en ubehagelig overraskelse når renten øker i mai. Dette kan påvirke veksten midtveis i kvartalet, sier Christoffer Reina, Norgessjef i Prisjakt.

Les rapporten for flere innsikter rundt Prisjakts Kjøpekraftindeks

Flere skal handle til oppussing
En tydelig vinner fremover er bransjen Renovering & Bygg. Forbrukere har intensjoner om å bruke Q2 på oppussing og kategorien øker med hele 7% sammenlignet med forrige kvartal.

En annen vinner er Mote / Klær / Tilbehør. Her kan vi melde om en 5% forventet vekst sammenlignet med Q1.

De fleste leser kundeanmeldelser for hjemmeelektronikk

I Forbrukerkompasset Q2 2023 har vi valgt å fokusere på temaet kundeanmeldelser. En statistikk som vi presenterer til temaet er hvilke kategorier forbrukeren helst leser anmeldelser for. Den tydelige vinneren er Hjemmeelektronikk, drøyt 6 av 10 forbrukere leser gjerne butikk- og produktanmeldelser før de handler noe i denne kategorien. Hvitevarer stikker seg også ut, da hele 43% gjerne leser anmeldelser der.

Last ned Forbrukerkompasset Q2 2023
Dette er bare noen eksempler på hva du kan lese om i Forbrukerkompasset Q2 2023. Blant annet kan du lese et interessant intervju med Preben Frenning hos Hyttefeber, samt mer innhold rundt trender og funn vi har gjort rundt anmeldelser. For å laste ned hele rapporten følger du denne lenken

Christoffer Reina
Norgessjef