2025-07-15 06:45Pressemelding

Forbrukerkompasset Q3: Én av fem handler med AI

Omslag Forbrukerkompasset Q3 2025

AI har funnet veien inn i nordmenns handlevaner, og mer enn én av fem bruker allerede teknologien når de shopper. Det viser Prisjakts ferske forbrukerundersøkelse, som også tar temperaturen på nordmenns kjøpekraft og planer for årets tredje kvartal.

En ny aktør er i ferd med å forme måten vi handler på: kunstig intelligens. Prisjakts undersøkelse blant over 1000 nordmenn, utført i samarbeid med Opinion, viser at én av fem (22 prosent) allerede bruker AI-verktøy når de handler. Det vanligste er å bruke teknologien til å sammenligne produkter og innhente produktinformasjon. Andre bruksområder inkluderer prissammenligning, få produktanbefalinger eller få hjelp via butikkens chat.

– AI påvirker hvordan vi handler her og nå. Når utvalget er enormt, blir AI et kjærkomment verktøy for å navigere i jungelen av valg. Forbrukere ønsker smarte, raske anbefalinger som gjør det enklere å ta beslutninger – og de er åpne for at teknologien får spille en større rolle, sier Isabella Ahmadi, forbrukeranalytiker hos Prisjakt.

Last ned Forbrukerkompasset her.

Grafik över hur norrmän handlar med AI

Kjøpekraften er på vei tilbake

Prisjakts Kjøpekraftindeks for tredje kvartal 2025 endte på 6,6. Skalaen går fra 1, som innebærer svært lav evne til å bruke penger på fysiske varer, til 10, som betyr sterk kjøpekraft. Tallene gir positive signaler om nordmenns handleutsikter, med en økning på 0,2 poeng fra forrige kvartal. Likevel ligger resultatet fortsatt 0,2 poeng under nivået fra samme periode i fjor. 

Hele 61 prosent av norske forbrukere forventer at de vil ha gode muligheter til å bruke penger på fysiske varer i månedene som kommer. Samtidig er 41 prosent usikre på hvor mye de faktisk kommer til å bruke, mens 20 prosent tror de vil bruke over 10 000 kroner. I snitt planlegger nordmenn å bruke 16 353 kroner på fysiske varer de neste tre månedene.

Nordmenns mer optimistiske holdning til forbruk de neste tre månedene kan ha flere forklaringer – ikke minst at det er ferietid.

– Forbrukerne signaliserer at de er klare til å handle mer, men bare når betingelsene føles riktige. Det betyr at faktorer som pris, verdi og trygghet i kjøpsprosessen blir enda viktigere for å omsette vilje til faktisk kjøp, sier Isabella Ahmadi, forbrukeranalytiker i Prisjakt.

Grafik över vad norrmän planerar att handla i Q3

Om Forbrukerkompasset

Prisjakts rapport Forbrukerkompasset publiseres ved starten av hvert kvartal. Undersøkelsen gjennomføres av analysebyrået Opinion på oppdrag fra Prisjakt. I Forbrukerkompasset Q3 svarte 1001 nordmenn i alderen 18–79 år på spørsmål om kjøpekraft, shoppingplaner og forbrukeratferd. Undersøkelsen ble gjennomført i slutten av juni 2025.



Om Om Prisjakt

Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris. Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes. Tjenesten er tilgjengelig i totalt seks andre land.


Kontaktpersoner

Isabella Ahmadi
Pressekontakt
Isabella Ahmadi