2022-10-28 07:00Pressemelding

Forbrukerkompasset Q4 2022

Prisjakt besøkes av millioner av forbrukere hver måned. Vi sitter derfor på unik og verdifull innsikt om forbrukertrender. Det vil vi nå oppsummere i den kvartalsvise rapporten Forbukerkompasset.

I første opplag har vi samlet interessante innsikter for Q4. Husk å abonnere på vårt nyhetsbrev for å vite når vi slipper neste Forbrukerkompass, og andre rapporter innen e-handel, forbrukertrender og tilbudsstatistikk.

Prisjakts Kjøpekraftindeks – forbrukernes kjøpekraft i Q4

Kjøpekraftindeksen vår måler norske forbrukeres opplevde kjøpekraft i neste kvartal. Skalaen går mellom 1 og 10, hvor 1 betyr at forbrukerne føler de har svært dårlige muligheter til å kjøpe og 10 hvor de har veldig gode muligheter. Den måler både planlagte og spontane kjøp. Tallene er basert på en undersøkelse utført av Kantar Public. Før fjerde kvartal 2022 ble 1097 norske forbrukere spurt.

Prisjakts kjøpskraftindeks ligger på 6,5 for Q4 2022.
37 prosent av norske forbrukere oppgir at de har gode muligheter for å bruke penger på fysiske varer de neste tre månedene. I snitt skal den norske forbrukeren handle fysiske varer for 8.876 kr. Kjøpekraften i Norge er betydelig høyere enn i Sverige, hvor kjøpekraftindeksen ender på 5,9 for samme periode – med kun 27 prosent av svensker som mener de har gode muligheter for handle fysiske varer.

“Kjøpekraftindeksen gir en indikasjon på hvor gode muligheter bransjen har på å konvertere til kjøp. Forbrukere med sterk kjøpekraft handler ikke nødvendigvis mer enn andre, men blir de presentert for relevante varer med slagkraftige budskap er konverteringsgraden potensielt høy – da det er økonomisk rom for forbruk hos denne gruppen”, sier Christoffer Reina, Norgessjef i Prisjakt.

Kjøpekraftindeksen har ulike nivå i ulike bransjer. Ett eksempel er forbrukere som planlegger å kjøpe møbler og innredning. Blant denne gruppen lander Prisjakts Kjøpekraftindeks på hele 7,3 – som er høyere enn i mange andre kategorier.

Kjøpekraftindex per varekategori:
Møbler og innredning: 7,3
Kjøretøy og tilbehør: 7,1
Mote/klær/tilbehør: 7,0
Hjemmeelektronikk: 7,0
Sport og fritid: 7,0
Renovering og bygg: 6,9
Bøker og media: 6,9
Skjønnhet og helse: 6,8
Husholdningsapparater/hvitevarer: 6,7
Barneartikler og leker: 6,7

Kraftig interesse rundt Mote, Klær & Tilbehør
I segmentet Mote, Klær & Tilbehør er kjøpekraftenindeksen på 7,0 og hele 48 prosent av norske forbrukere har planer om å handle i kategorien. Anders Rønning, E-commerce ansvarlig hos Anton Sport, ser en skyhøy kamp om forbrukere i tiden fremover.

“Etterspørselen etter varer innen sport og fritid er særlig økende i kommende måneder, da kategoriene vi presenterer tilbyr et bredt sortiment. I tiden fremover ønsker vi å tilby Premium merker, med høyest kvalitet til den beste prisen for kundene. Kategoriene våre passer veldig godt til tiden vi kommer inn i, da vi har potensielle gaver til ethvert behov, enten det skulle være hardvarer, sko eller klær. Den kommende tiden er den tøffeste sett fra et konkurranseperspektiv, og dermed er kampen om forbrukerne skyhøy”, sier Anders Rønning, E-commerce ansvarlig hos Anton Sport.

Sport og fritid går en lysere tid i møte
Nesten hver tredje forbruker (31 prosent) tenker å handle innen Sport og fritid-kategorien. Dette kan ifølge Prisjakts analyse kobles til at høsten har kommet og vinteren ligger i anmarsj med alle utendørsaktivitetene norske forbrukere elsker. Prisjakts tall fra oktober 2022 viser høy interesse innen  fjellstøvler & tursko og jakker.

Barneartikler og leker
Barnefamiliene har det tøft om dagen med høye priser på mat, strøm, drivstoff og økte renter. Kjøpekraftindeksen viser at de som skal handle barneartikler og leker i Q4 er på 6,7. De scorer lavere enn flere målgrupper innen andre kategorier. Det er likevel ikke tvil om at de skal handle både klær, leker og annet til husstanden i den kommende tiden, spesielt med tanke på julen.

Vi har sett på data fra november og desember 2021 og sammenlignet det med september og oktober 2021. Tallene viser en økning på 102 prosent for kategorier innen leker til barn. Blant annet ser vi at Lego-interessen økte med hele 116 prosent. Radiostyrte biler er opp 45 prosent og puslespill økte med hele 214 prosent.

Kategorier som trender på Prisjakt i Oktober:
Med den urolige tiden verden befinner seg i har vi sett en økning i kategorier som walkie talkies, radioer, hodelykter og portable batterier.

Vi ser også en klar trend i kategorier hvor vi finner strømsparende produkter slik som varmtvannsberedere, vedovner og peiser, og dusjsett. Det er tydelig at forbrukeren fortsatt har store behov, og at behovene har flyttet seg til ulike kategorier.

Strykejern og tøydampere +557 %
Multiverktøy +332 %
Vester for utendørs bruk +858 %
Vedovner og peiser +219 %
Hodelykter +196 %
Varmtvannsbereder +147 %
Fjellstøvler & tursko +110 %
Radio +90 %
Walkie talkies +97 %
Portable batterier +114%

Fysiske butikker i topp
Bare èn av fem (18 prosent) oppgir at de fleste kjøp kommer til å gjøres på nett, mens tallet for fysisk butikk er på 42 prosent. En gruppe på 9 prosent sier at de kommer til å gjøre alle kjøp i fysisk butikk fremover. Dette betyr lavere tall for netthandelen - spesielt om man ser på Statistisk Sentralbyrå som melder om at 4 av 5 handler på nett.

Prisjakts måling ikke er basert på faktiske kjøp som blir gjort - men forbrukerens oppfatning av hvordan fordelingen av kjøp kommer til å se ut fremover. Statistikken om fordelingen mellom nett- og fysisk -handel vil bli mer interessant i Forbrukerkompasset videre, da det blir mer relevant å sammenligne kvartal mot kvartal.

Christoffer Reina, Norgessjef i Prisjakt.

Christoffer Reinas råd til butikkene for Q4 2022
Markedet er usikkert og har vært det gjennom store deler av året. Lyset i tunnelen kan virke langt borte, men det er mye å vinne i høysesongen for netthandel.

Kjøpekraftindeksen ligger på et noe lavt nivå på 6,5. Samtidig sier 37 prosent av forbrukerne at de har gode muligheter til å handle fremover. Det er enkelte grupper og kategorier som er av større interesse. Vi går høysesongen for netthandel i møte med store begivenheter som Singles Day, Black Week og julehandelen. Ut i fra samtaler med butikker og vår egen data, er lagerstatusnivåene betydelig høyere nå sammenlignet med fjoråret. Dette tyder på at mulighetene for de gode tilbudene fra butikk til forbruker er bedre i år enn i fjor.

Nesten alle forbrukere der ute tenker på hvordan de kan spare penger nå. Det krever fokus og kreativitet å blir hørt av en sparsom forbruker. Derfor er det viktig å gjennomføre målgruppeanalyser og sette seg inn i forbrukerens situasjon. De store behovene er der, enten det er en vaskemaskin som har gått i stykker eller barn som vokser ut av garderoben. Da er det viktig å være tilstede med gode budskap og tilbud som dekker de behovene.

Tilbudsdagene er en god anledning til å forme budskap om at det kan være bra å handle mens prisene er ekstra gode. Energieffektive varer til husholdningen er spesielt interessante i en tid med høye strømpriser.

Julegavebudsjettet til forbrukeren blir viktig å vinne i år. Normalt sett handler mange julegavene sine i siste liten, noe som kan innebære dyrere varer sammenlignet med tilbudsperiodene i november. En seirende strategi vil være å file på budskapet og vise forståelse for forbrukerens situasjon. Vis de gode tilbudene og hjelp forbrukeren handle julegavene sine uten stress, billigere og tidligere enn normalt.

Christoffer Reina
Norgessjef