Prisjakt får millioner besøk hver måned. Vi sitter på unik og verdifull innsikt om forbrukertrender og oppsummerer dataen vår i den kvartalsvise rapporten Forbukerkompasset. Last ned rapporten for å lese våre analyser for neste kvartal med aktuelle trender, forbrukernes opplevde kjøpekraft, og kommentarer fra relevante talspersoner.
For Forbrukerkompasset Q4 2023 har vi naturligvis valgt temaet om Black Week.
Her oppsummerer vi noen av punktene du kan lese mer om i Forbrukerkompasset Q4 2023. Ved å følge lenken kan du registrere deg og laste ned (kostnadsfritt) hele rapporten: last ned.
Kjøpekraften svekkes
Prisjakts Kjøpekraftindeks for fjerde kvartal 2023 lander på 6,3. Dette innebærer at den svekkes med 7,3% siden forrige kvartal da den lå på 6,8.
Hele 35% av norske forbrukere rapporterer at de har gode muligheter til å bruke penger på fysiske varer de kommende tre månedene. En god økning fra fjorårets Q4 hvor 32% rapporterte om det samme.
Netthandelen kan være forsiktige optimister i Q4: Andelen forbrukere som skal handle holder seg stabil og budsjettet har økt.
Flere skal handle til oppussing
En tydelig vinner fremover er bransjen Renovering & Bygg. Forbrukere har intensjoner om å bruke Q4 på oppussing og kategorien øker med hele 8% sammenlignet med forrige kvartal.
En annen vinner er Skjønnhet & Helse. Her kan vi melde om en 5% forventet vekst sammenlignet med Q3.
Høye forventninger fra norske forbrukere
Den norske forbrukeren har skyhøye forventninger til årets Black Friday tilbud, og forventer i snitt 47% rabatt fra butikkene. Samtidig viser våre tall at gjennsnittsrabatten på alle tilbud under Black Friday i fjor kun var på 16%.
Last ned Forbrukerkompasset Q4 2023
Dette er bare noen eksempler på hva du kan lese om i Forbrukerkompasset Q2 2023. Blant annet kan du lese et interessant intervju med Elizabeth Gill i Power og Marit Evensen fra Forbrukertilsynet, samt mer innhold rundt trender og flere funn vi har gjort rundt Black Week. For å laste ned hele rapporten følger du denne lenken.
Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris. Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes. Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.