Nå gjør nordmenn seg klare for årets store salgsperiode. Stadig flere planlegger å handle på Black Friday, samtidig som den samlede kjøpekraften for kvartalet holder seg stabil. I Forbrukerkompasset tar Prisjakt pulsen på kjøpsatferd og handleplaner for årets tre siste måneder.
Årets mest handleintensive periode står for døren. 37 prosent av norske forbrukere planlegger å handle under Black Friday-salget. Det viser en landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av analyseselskapet Opinion på vegne av Prisjakt. Interessen har økt noe fra i fjor, og salget er spesielt populært blant 40–49-åringer, tett fulgt av gruppen 18–29 år. Handelen foregår først og fremst digitalt. Åtte av ti planlegger å shoppe på nett, mobil og PC/nettbrett brukes omtrent like mye, men hele 42 prosent sier at de også kommer til å handle i fysisk butikk.
Last ned hele Forbrukerkompasset her.
Budsjettet for Black Friday øker noe fra i fjor og ligger nå på 4 051 kroner i snitt. De mest populære kategoriene blant norske forbrukere er hjemmeelektronikk, klær og tilbehør, samt sport og fritid. Tre av fem oppgir at de planlegger å kjøpe julegaver i løpet av salget.
– Black Friday markerer starten på julehandelen og forbrukernes kjøpelyst er tydelig. Mange husholdninger har vært forsiktige med økonomien i løpet av året og kjøpelysten har nok bygget seg opp. Det store salgsbudsjettet tyder på at mange er både prisbevisste og klare for å shoppe, sier Isabella Ahmadi, forbrukerekspert hos Prisjakt.
Under Black Friday er det mange forbrukere som vil gjøre et kupp. Men det er mer enn rabatter som frister til kjøp. Gratis frakt er den viktigste fordelen, hvor halvparten av forbrukerne sier at det kan få dem til å handle. Også prismatch og gratis returer er verdsatt.
Også budsjettet for hele kvartalet øker. I snitt planlegger norske husholdninger å bruke 17 197 kroner på fysiske varer, ekskludert dagligvarer og billetter. Det er mer enn både forrige kvartal (+5 prosent) og samme periode i fjor (+21 prosent).
Prisjakts Kjøpekraftindeks for fjerde kvartal ligger på 6,6 av 10. Det er samme nivå som i forrige kvartal, men en liten økning fra Q4 2024, som lå på 6,5. Indeksen måler forbrukernes egen oppfatning av økonomisk handlingsrom til å kjøpe fysiske varer, der 1 betyr svakest kjøpekraft og 10 sterkest.
– Husholdningsøkonomien er på bedringsvei, men skuta har ikke snudd helt. Forbrukere har noe større økonomisk handlingsrom, men handler fortsatt med et prisbevisst sinn. Flere planlegger å kjøpe hjemmeelektronikk de siste månedene av året sammenlignet med i fjor. Kategoriene er klassiske Black Friday-favoritter og det virker som om mange benytter anledningen til å krysse av planlagte kjøp, spesielt innen hjemmeelektronikk, sier Isabella Ahmadi.
Rapporten byr på en rekke innsikter om norske forbrukeres handleplaner og prioriteringer i årets siste kvartal. Blant annet ser vi på hvilke markedsføringskanaler som påvirker kjøpsbeslutninger og hvorfor noen velger å droppe salget helt.
I tillegg inneholder rapporten intervjuer med Komplett Services administrerende direktør Morten Johnsen og Staypros markedsdirektør Johan Järnliden. SEO-ekspert Jorge Castro fra Growth Marketing Sweden deler sine beste tips til hvordan nettbutikker kan optimalisere synligheten i søk under Black Friday og Prisjakts egen forbrukerekspert Isabella Ahmadi analyserer stemningen i det norske markedet.
Last ned hele Forbrukerkompasset her.
Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris. Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes. Tjenesten er tilgjengelig i totalt seks andre land.