2017-11-23 14:17Pressemelding

Her er varene vi skal kjøpe: Nordmenn er redde for å bli lurt på Black Friday

Nordmenn forventer over halv pris på rabatterte varer under Black Friday, mens èn av fire er redde for å bli lurt i rabattjungelen, viser ny undersøkelse. -Mange varer blir billigere, mens andre faktisk går opp i pris i morgen. Mange shoppingglade vil bli skuffet. Ikke gå i Black Friday-fella, oppfordrer prisekspert.

Ferske tall fra Prisjakt.no viser at mange Black Friday-tilbud på langt nær er så gode som butikkene skal ha det til. Av et utvalg på de 8.000 mest populære produktene ble 19% til og med dyrere på Black Friday i fjor.

I en ny undersøkelse, som Opinion har gjennomført for prissammenligningstjenesten, svarer nordmenn at de forventer et gjennomsnittlige prisavslag på 51 prosent på varene som selges på tilbud under Black Friday. Èn av fire mener det er rimelig å forvente prisavslag på 60 prosent eller mer.

-Med så store forventninger om prisavslag, kommer veldig mange til å bli skuffet. Riktignok gikk cirka 40 prosent av produktene ned i pris på Black Friday i fjor. Men blant disse var det en gjennomsnittlig prisreduksjon på 20 prosent, sammenlignet med laveste pris fredag uken før, forteller analysesjef Martin Holten i prisjakt.no. 

Redde for å bli lurt

I den landsomfattende Black Friday-undersøkelsen svarer nesten halvparten at de har tillit til at rabattene er reelle, mens to av 10 svarer at de har svært liten eller ganske liten tillit til rabattene som tilbys. Undersøkelsen viser dessuten at 25 prosent er redde for å bli lurt på Black Friday, mens 41 prosent ikke deler denne frykten.

Dette skal nordmenn handle på Black Friday

Blant de 40 prosentene av de spurte, som oppgir at de kommer til å handle på Black Friday, svarer syv av 10 at de skal stille seg i kø i fysiske butikker, mens fire av 10 skal bruke nettet på årets største handledag.

  • Øverst på nordmenns handleliste på Black Friday står kategoriene ”klær/sko”, ”hus/hjem/møbler/inventar”, samt ”kjøkkenutstyr og maskiner”, som også er de varene flest planlegger å handle i fysisk butikk.
  • Mest populært blant de som skal handle på nett, er kategoriene ”klær/sko”, ”annen elektronikk”, ”hobby/leker”, samt ”trening/helse” og ” ”hus/hjem/møbler/inventar.” 

--------------------------------------------------------------------------------------------

Tabell: Disse varegruppene skal nordmenn handle på Black Friday:

 

                                                Fysisk butikk                                      På nett

 

Klær/sko                                           72%                                        40%

Hus/hjem/møbler/inventar                48%                                        29%

Kjøkkenutstyr og –maskiner             46%                                        27%

Hobby og leker                                 31%                                        32%

Annen elektronikk                            30%                                        33%

Andre ting                                         27%                                        26%

Skjønnhet/velvære                           26%                                        28%

Hvitevarer                                         21%                                        16%

Trening/helse                                   21%                                        29%

Mobiltelefoner                                  19%                                        22%

Datamaskiner                                  18%                                        22%

Høretelefoner/musikk                      18%                                        22%

Spillkonsoller                                   16%                                        22%

(kilde: Prisjakt.no/Opinion)

 ------------------------------------------------------------------------------------

Ikke alt er like billig

Brutt ned på ulike produktkategorier var det mobilhøytalere som hadde størst gjennomsnittlig prisreduksjon i fjor, med en gjennomsnittlig nedgang på 36 prosent, etterfulgt av smartklokker og mobiltelefoner med henholdsvis 31 og 28 prosent i gjennomsnittlig rabatt. Men for disse kategoriene var det også mellom 11 og 17 prosent av produktene som gikk opp i pris.

-Det beste rådet jeg kan gi er at folk sjekker prishistorikken over tid, og sammenligner prisene hos flere utsalgssteder. Det er også viktig at man ikke ser seg blind på avslaget, men har fokus på reelle priser, sier Martin Holten.

Mange produkter ble billigere på romjulssalget

I fjor var 38 av de 100 mest populære produktene billigere i romjulen sammenlignet med Black Friday. Når Holten utvider søket til de 10 000 mest populære produktene, finner han at 23 prosent var billigere i romjulen 2016 etter Black Friday.

Her er Prisjakt-sjefens fem beste tips til deg som vil handle smart på nettet på Black Friday:

  • Sjekk prishistorikken. Dermed kan du se hvordan produktets pris har utviklet seg over tid. De aller fleste priser varierer fra sesong til sesong, uke til uke. Gjennom å bruke en nettbasert prissammenligningstjeneste kan du for eksempel se om prisen har vært jevnt fallende og kanskje dermed blir enda lavere.
  • Forbered deg! Ved å automatisere rabattsøket og opprette et varsel på et produkt, vil du få melding på mail, sms eller pushvarsel på mobilen hver gang en butikk setter ned prisen.
  • Vit hva du skal kjøpe: Sjekk produktkoden til produktet du skal kjøpe. Et Google-søk viser deg nøyaktig hva slags produkt det er snakk om, og du kan sammenlikne tilbudene på eksakt samme produkt.
  • Sammenlign priser: Se på prisen, ikke avslaget. Hvis du sammenligner prisen hos flere butikker, er du sikker på å få med deg den virkelige prisnedgangen. I visse tilfeller kan faktisk ordinær pris i en butikk være billigere enn salgsprisen i en annen butikk. Skal du kjøpe større ting, husk å sammenligne nyprisen med bruktpris på for eksempel Finn.no. Også her kan det være hundre- og tusenlapper å spare.
  • Ikke la deg villede. Husk at prisgaranti ikke alltid betyr at butikken du skal handle i har den laveste prisen. Gjennom app’en for prissammenligning kan du dokumentere overfor butikken at prisen du tilbys ikke er den laveste, og at butikken derfor må senke prisen du skal betale ytterligere.
  • Husk å sjekke hva fraktkostnaden blir. Noen ganger er ikke den billigste butikken lenger så billig når du inkluderer fraktkostnaden. Spesielt hvis du handler fra utenlandske nettbutikker.
  • Vær klar over begrenset utvalg. Sjekk om butikken faktisk har varen på lager, gjennom å sjekke lagerstatus i nettbutikken.

Bildetekst: Daglig leder Carolina Appelqvist i Prisjakt.no.

For ytterligere innsikt om Black Friday-undersøkelsen, prisstatistikk eller utfyllende kommentarer kontakt gjerne Carolina Appelqvist på telefon 917 33 499

Illustrasjon 1 : Statistikk på prisendring for 15 produktkategorier. Beregnet som endring i pris fra fredagen uken før Black Friday i 2016.

Illustrasjon 2: Statistikk på prisendring for 5 produktkategorier med største gjennomsnittlige prisreduksjon. Beregnet som endring i pris fra fredagen uken før Black Friday i 2016.

Illustrasjon 3: Statistikk på prisendring for 5 produktkategorier med største gjennomsnittlige prisøkningen. Beregnet som endring i pris fra fredagen uken før Black Friday i 2016.


Om Om Prisjakt

For å gjøre gode kjøp, må du ha fakta på bordet. Vi er en av verdens absolutt beste pris- og produktsammenligningstjenester med kun ett mål – å gi forbrukere gode råd slik at de kan foreta smartere kjøp. For deg som forbruker er det gratis å bruke vår pris- og produktsammenligningstjeneste. Vi lever ikke av å selge noe, og vi vil ikke at du skal kjøpe mer enn nødvendig. Det er vår oppgave å guide deg til riktig kjøp når du har bestemt deg for å gjennomføre det. Prisjakt tjener penger på å inngå avtaler med butikker og ta betalt av dem hver gang du klikker deg videre til dem. Uansett viser vi alltid alle prisene vi kjenner til, og du kan alltid stole på at vi viser dem i riktig rekkefølge og etter pris. Vi utvikler alltid tjenesten vår med tanke på deg som forbruker. Vi begynte som en liten hobbyvirksomhet i svenske Ängelholm i 2002. Gründerne hadde samme behov for å gjøre gode kjøp og unngå dårlige som deg. I begynnelsen besto tjenesten derfor av fakta og priser på produkter som de selv planla å kjøpe. I dag er det over 220 personer som jobber for at du skal få som god informasjon som mulig før du foretar kjøp, og vi finnes i sju land. Velkommen til å ta en smartere kjøpsbeslutning sammen med oss!