2023-12-14 09:25Pressemelding

Norges forbrukere har talt – Komplett er Årets Butikk 2023

Årets Butikk

Prisjakts årlige konkurranse er avgjort, og det er brukerne – forbrukerne – som har stemt frem vinneren av Årets butikk. Komplett hevder seg på toppen og vinner hovedprisen Årets Butikk 2023, mens Sportmann og Hyttefeber tar henholdsvis en verdig andre- og tredjeplass.

Årets butikk av Prisjakt er Norges største butikkonkurranse sett til antallet forbrukere som stemmer, noe som skjer ved å skrive butikkanmeldelser. Over 16 000 omtaler ble avgitt i løpet av året, og nå står det klart at Komplett er den stolte vinneren av Årets Butikk 2023.

– Å nå toppen som Årets butikk krever dedikasjon på alle fronter, og her utmerker Komplett seg virkelig. Kundeservice handler om så mye mer enn raske leveranser; det handler om å forutse og oppfylle alle forbrukernes behov for å konsekvent tilby en førsteklasses kundeopplevelse. Med flere priser over årene, inkludert denne prestisjetunge tittelen, demonstrerer Komplett gang på gang sin ekspertise, sier Christoffer Reina, Norgessjef for Prisjakt i Norge.

Komplett jubler over seieren som Årets butikk 2023. Foto: Pia Bråthen

Konkurransen i Årets Butikk er knallhard og marginene små, og derfor ønsker Prisjakt også å fremheve de andre høyt plasserte butikkene. Sportmann tar en imponerende andreplass, mens Hyttefeber sikrer seg tredjeplassen. Det er også verdt å nevne at Porterbuddy igjen stikker av med tittelen som Årets Fraktselskap.

Stolte over å vinne Årets Fraktselskap to år på rad. Foto: Pia Bråthen

Hva er den felles suksessfaktoren for alle vinnerne i Årets Butikk?

– Kundeforholdet er alfa og omega. Selvfølgelig må butikken levere på flere områder, som sortiment, priser, betalings- og fraktalternativer, men uten et tydelig fokus på kunden når man ikke helt fram. Kunder må føle seg som butikkens høyeste prioritet. For eksempel er det essensielt å følge opp og svare på kundeanmeldelser, noe som viser ekte engasjement. En god kunderelasjon er virkelig nøkkelen til suksess, som vi tydelig ser i denne konkurransen hvert år, sier Christoffer Reina.

Topplasseringer

Spesialpriser:

Årets fraktselskap: Porterbuddy

Kommentarer fra Christoffer Reina for hver vinner

Komplett – Årets Butikk 2023:
"Komplett har virkelig satt standarden høyt når det gjelder netthandel i Norge. Med sin fokus på en enkel, effektiv og kundeorientert kjøpsopplevelse, er de et skoleeksempel på hvordan man skal drive en suksessfull nettbutikk. Denne prisen er et bevis på deres utrettelige innsats for å tilfredsstille kundenes behov og ønsker."

Sportmann – 2. plass:
"Sportmann fortsetter å imponere med sitt omfattende utvalg og engasjement for kundetilfredshet. Å sikre andreplass i denne tette konkurransen er en fantastisk prestasjon og vitner om deres dedikasjon til kvalitet og service."

Hyttefeber – 3. plass:
"Hyttefeber har virkelig fanget forbrukernes hjerter med sitt unike utvalg og sitt fokus på livsstil og hjemmekos. Å komme på tredjeplass i en konkurranse med så mange sterke deltakere, og det etter å ha toppet listen i fjor, er en enorm anerkjennelse av deres hardt arbeid og kreative tilnærming. Det er tydelig at deres innsats for å skape en unik shoppingopplevelse blir verdsatt av kundene år etter år."

Porterbuddy – Årets Fraktselskap:
"Porterbuddys innovative og bærekraftige leveringsmodell setter en ny standard i bransjen. Deres seier som Årets Fraktselskap viser at forbrukerne setter pris på både miljøvennlige løsninger og eksepsjonell service."

Kategorivinnere med kommentarer fra Christoffer Reina:

Hjem & kjøkken: Bakeren og Kokken:
"Bakeren og Kokken har demonstrert enestående ferdigheter i å møte kundenes behov innen hjem og kjøkken. Deres engasjement for kvalitetsprodukter og utmerket kundeservice har tydeligvis gjort et varig inntrykk."

Møbler & interiør: Hyttefeber:
"Hyttefeber har bevist sin evne til å skape et inspirerende og innbydende miljø for sine kunder. Deres vinnende kombinasjon av kreativt utvalg og personlig touch i kundeservicen er virkelig imponerende."

Hage & oppussing: Megaflis:
"Megaflis har utmerket seg i kategorien Hage & Oppussing med sitt brede utvalg og fokus på kvalitet. Deres dedikasjon til å tilby alt en trenger for hjemmeforbedringer har gjort dem til en fortjent vinner."

Data & tilbehør: Komplett:
"Kompletts seier i denne kategorien underbygger deres status som en ledende aktør i elektronikkbransjen. Deres konsekvente levering av kvalitetsprodukter og overlegen kundeservice har rettmessig sikret dem denne anerkjennelsen."

Spill & gaming: NetOnNet:
"NetOnNet har bevist sin ekspertise innen spill og gaming. Deres imponerende sortiment og engasjement for kundeopplevelsen setter dem i en klasse for seg."

Sport & fritid: BikeShop:
"BikeShop står ut som en leder i Sport & Fritidskategorien. Deres lidenskap for sykling og engasjement for førsteklasses service er åpenbart og har tjent dem godt i denne konkurransen."

Friluftsliv: Skitt Fiske:
"Skitt Fiske har vist seg som en eksepsjonell butikk for friluftsliv med en dyp forståelse av kundenes behov. Deres dedikasjon til kvalitet og service er eksemplarisk."

Skjønnhet & helse: BliVakker:
"BliVakker har fanget oppmerksomheten til norske forbrukere med sitt brede utvalg og fokus på skjønnhet og velvære. Deres evne til å kombinere kvalitetsprodukter med utmerket kundeservice er imponerende."

Kjøretøy & tilbehør: Bilradiospesialisten:
"Bilradiospesialisten har etablert seg som en ledende aktør innen biltilbehør, takket være deres ekspertise og dedikasjon til kundetilfredshet. Dette er en velfortjent anerkjennelse av deres arbeid."

Barn & familie: Mimmis:
"Mimmis' fokus på familievennlige produkter og deres engasjement for å skape en trygg og imøtekommende shoppingopplevelse for familier har gjort dem til en verdig vinner i denne kategorien."

Sko, klær & tilbehør: Sportmann:
"Sportmann har skilt seg ut i denne kategorien med sitt brede utvalg og forpliktelse til kvalitet. Deres evne til å møte moderne forbrukeres behov er imponerende."

Foto & video: Fotolab:
"Fotolab har utmerket seg i kategorien Foto & Video med sin ekspertise og engasjement for å levere kvalitetsprodukter og -tjenester. Deres fokus på kundeopplevelsen gjør dem til en fortjent vinner."

Lyd, bilde & musikk: Soundgarden
"Soundgarden sin seier i kategorien Lyd, Bilde & Musikk er velfortjent. De har vist en imponerende evne til å kombinere et omfattende produktutvalg med førsteklasses kundeopplevelse. Dette viser deres engasjement for kvalitet og innovasjon, noe som har resonnert kraftig med norske forbrukere."