2025-11-13 10:00Pressemelding

Ny nordisk rapport viser hvordan forbrukerne handler på Black Friday

Cover Nordic Black Friday Report

For første gang presenterer Prisjakt Nordic Black Friday Report, en omfattende analyse av handleatferd i Sverige, Norge og Finland. Rapporten tar pulsen på de nordiske forbrukernes kjøpekraft og intensjoner i forkant av årets største salgsbegivenhet.

Basert på undersøkelser blant over 3 000 forbrukere, viser funnene et bilde av en region med ivrige, men bevisste shoppere. 46 prosent av finnene, 37 prosent av nordmennene og 32 prosent av svenskene planlegger å handle under Black Friday 2025. Netthandel fortsetter å dominere særlig i Sverige og Norge, mens nordmenn fortsatt utmerker seg med sin forkjærlighet for fysiske butikker.

– Nordiske forbrukere er digitale, informerte og opptatt av både pris og bevisst handel. Black Friday er fortsatt en viktig salgsperiode, men dagens kunder ønsker å vite at rabattene er ekte og en sømløs handleopplevelse, sier Isabella Ahmadi, forbrukerekspert i Prisjakt.

Black Friday faller i år på 28.november, og fortsetter å være et høydepunkt for tilbudsjegere. I gjennomsnitt mener nordiske forbrukere at 50 prosent rabatt er en god handel. Men det er flere faktorer enn kun pris som lokker kundene: gratis frakt, enkel retur og fordeler gjennom lojalitetsprogrammer bidrar sterkt til den totale verdiopplevelsen.

Fra TikTok til TV: Slik vil forbrukerne nås

De nordiske forbrukerne viser også tydelige preferanser for hvordan de ønsker å motta salgsinformasjon. Forhandlernes egne nettsider og nyhetsbrev er de mest foretrukne kanalene, pris­sammenligningstjenester er spesielt populære i Sverige og Norge, mens finske kunder i større grad responderer på TV- og strømmeannonser.

– Å forstå lokale nyanser er avgjørende for merkevarer og forhandlere som ønsker å bryte gjennom støyen under Black Friday. Særlig de yngre forbrukerne driver endringen. Sosiale plattformer som TikTok og Instagram er nå en sentral del av kjøpsreisen, sier Liisa Matinvesi-Bassett, Country Manager i Hintaopas Finland.

Black Friday i endring – drevet av forbrukerne

For Prisjakt markerer rapporten starten på et nytt nordisk initiativ for å se regionen som et samlet marked. Selv om mange trender går igjen på tvers av landene, er det også noen tydelige forskjeller.

– Black Friday er fortsatt en viktig begivenhet for detaljhandelen, men forventningene er i endring. Nordiske forbrukere driver frem et skifte mot åpenhet, verdi og tillit, og presser bransjen til å tenke nytt om prisstrategier og hvordan AI brukes til å personalisere handleopplevelser. Ved å gjøre forbrukerinnsikt tilgjengelig, hjelper vi både lokale og globale aktører med å navigere i økonomisk usikkerhet, møte økende forventninger og å styrke detaljhandelens økosystem, sier Peter Greberg, CEO i Prisjakt.

Om Nordic Black Friday Report

Nordic Black Friday Report 2025 er basert på nettbaserte undersøkelser gjennomført i september 2025, i samarbeid med analysebyråene Opinion og Bilendi. Hver undersøkelse omfattet minst 1 000 nasjonalt representative respondenter i alderen 18–79 år i Sverige, Norge og Finland. 



Om Om Prisjakt

Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris. Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes. Tjenesten er tilgjengelig i totalt seks andre land.


Kontaktpersoner

Isabella Ahmadi
Pressekontakt
Isabella Ahmadi

Relatert media