2020-11-24 13:06Pressemelding

Ny undersøkelse: Stor smittebekymring på Black Friday

Midt i lokal og nasjonal smitteoppblomstring åpner handelsstanden dørene for Black Week. Åtte av 10 nordmenn er bekymret for koronasmitte i butikker og kjøpesentre på Black Friday. Enda flere tror ikke kundene klarer å holde avstand og følge gjeldende anbefalinger for smittevern, viser fersk meningsmåling.

Den ferske Black Friday-undersøkelsen fra pris- og produktsammeligningstjenesten Prisjakt og Opinion avdekker at 200.000 flere nordmenn planlegger å handle på Black Friday i år, enn i fjor. Veksten i år vil foregå i nettbutikker, viser undersøkelsen: Antallet som utelukkende skal handle i nettbutikk er mer en doblet siden fjoråret. Likevel håper butikker og kjøpesentre på jevnt storinnrykk gjennom uken.

-Korona, smittefare og restriksjoner gjør at mange kvier seg for å oppsøke fysiske butikker og handlesentre i år, og i stedet blir sittende hjemme med kredittkortet foran dataskjerm og mobiltelefon i år, viser undersøkelsen. Det er tydelig at denne frykten, på toppen av hverdagen vi lever i, vil ramme de fysiske butikkene hardt i denne viktige handelsuken, sier daglig leder Are Vittersø i Prisjakt Norge.

Frykter smitte

Hele 79 prosent av de spurte – åtte av 10 nordmenn over 18 år – er tror ikke butikker og kjøpesentre klarer å overholde restriksjoner og smittevernanbefalinger på årets travleste handledag kommende fredag. Enda flere (91 prosent) uttrykker den samme bekymringen for at kundene ikke klarer å holde avstand og eller følge myndighetenes pålegg og anbefalinger for trygt smittevern på handletur.

-Undersøkelsen viser at vi stoler mer på butikkene enn på kundene i denne situasjonen. De unge har fått mye pepper denne høsten for manglende etterlevelse av helsemyndighetens anbefalinger, men det er faktisk aldersgruppen 18-29 år som er mest bekymret for kundenes adferd i butikkene. Bekymringene synker med alderen, og de over 60 er minst bekymret for å bli smittet når de handler, sier Vittersø.

 Størst smittefare

Annenhver nordmann (53 prosent) mener faren for å bli smittet på kjøpesentre er spesielt stor, mens henholdsvis 37 og 23 prosent vurderer stor smittefare i matbutikker og spesialbutikker (klær, sport, husholdningsartikler, velvære m.m).

Ifølge undersøkelsen er offentlig kommunikasjon, utesteder med alkoholservering og private fester og middager steder der nordmenn mener smittefaren er størst.

(Prisjakt/Opinion, Black Friday-undersøkelse 2020: Hvor anser nordmenn koronasmittefaren som størst?):

  1. Offentlig kommunikasjon (tog/trikk/buss)       79%
  2. Utesteder med alkoholservering                       75%
  3. Private fester og middager                                64%
  4. Flyplasser og fly                                                 59%
  5. Treningssenter                                                   58%
  6. Konsertlokaler                                                    56%
  7. Kjøpesenter                                                        53%
  8. Skole/utdanningssteder                                   46%
  9. Restaurant/café                                               41%
  10. Sportsarenaer                                                 38%
  11. Matbutikker                                                      37%
  12. Kurs- og konferansesentre                            35%
  13. Kino                                                                 30%
  14. På jobben                                                        29%
  15. Spesialbutikker                                                23%
  16. Andre steder                                                      3%
  17. Ingen av disse                                                    2%

Bildetekst: Daglig leder Are Vittersø i Prisjakt Norge

Tekst til illustrasjon: Nordmenn frykter størst koronasmittefare på tog, trikk og buss, og mener smittefaren er minst på jobben og i spesialbutikker.

For ytterligere innsikt i Black Friday-undersøkelsen, kommentarer eller statistikk – kontakt gjerne Are Vittersø på telefon 402 21 792.


Om Om Prisjakt

Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris. Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes. Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.