Fire av 10 nordmenn forbereder seg på å åpne lommeboken neste fredag, på årets største handledag - Black Friday. Men ikke alle produkter blir billigere denne dagen. Prisekspertene råder nordmenn til å forberede seg godt før en shoppingtur rundt i den støyende rabattjungelen.
I en fersk, landsomfattende undersøkelse, som Opinion har gjennomført for Prisjakt.no, svarer 40 prosent av alle nordmenn at de planlegger shopping på årets Black Friday. Det indikerer at trafikk og køkaos i butikkene blir minst like stort som i fjor.
-I år havner den store salgsdagen på fredag 24. november. Men stadig flere butikker starter megasalget mange dager i forveien, og forlenger perioden etter Black Friday. I jakten på nedsatte priser er det viktig å planlegge, sammenligne produkter og priser, og å være bevisst på hva man kjøper - og på tidspunktet for å gjøre en god handel. Mange produkter er nemlig billigst på helt andre dager, forteller daglig leder Carolina Appelqvist i prissammenligningstjenesten Prisjakt.no.
Fra ”day” til ”week”
Black Friday – den store handledagen på den inneklemte fredagen etter høsttakkefesten Thanksgiving - er historisk sett et amerikansk fenomen, som også markerer starten på julehandelen. Det siste tiåret har dagen blitt et globalt megafenomen.
-Handelsstanden har utvidet Black Friday til å bli Black Week. Svartefredagen forlenges ytterligere med Black Weekend, før mange velger å avslutt salgskampanjen med Cyber Monday påfølgende mandag. Ja, i år tyvstartet de store elektronikk-gigantene faktisk salget allerede forrige lørdag, 11. november, med Singles’ Day. Det er lett å la seg friste, og å miste oversikten. Derfor må forbrukerne være smarte og bevisste når de jakter de gode kuppene, forteller Carolina Appelqvist.
Ikke alt er like billig
Prisjakt.no er Norges største, og eneste uavhengige, pris- og produktsammenligningstjeneste på nett, og sammenligner over 4 040 000 priser på 491 000 produkter fra 2436 nettbutikker.
Selskapets research fra Black Friday i 2016 viser at cirka 40 prosent av produktene gikk ned i pris denne dagen. Blant disse var det i gjennomsnitt 20 prosent prisreduksjon, sammenlignet med laveste pris på produktet uken før.
-I en studie har vi sammenlignet prisen på de 10.000 mest populære produktene fra oktober i fjor til januar i år. I denne perioden var Black Friday totalt sett den dagen med best tilbud og laveste priser på flest produkter, etterfulgt av salget i romjulen og i januar. Men kundene bør være oppmerksomme på at mange produkter også går opp i pris, noe som er lett å overse blant alle tilbudene. At det er stort prisavslag på èn bestemt modell, betyr ikke at liknende modeller er på sitt billigste samme dag, sier Carolina Appelqvist.
Mest opp og ned i pris i 2016
Øverst på listen over produkter som det antagelig lønner seg å kjøpe på Black Friday, står elektronikk (hodetelefoner, TV, smartklokker, mobilhøytalere), skjønnhetsprodukter, parfyme og sportsutstyr (vinterjakker, skallbukser og treningssko). I fjor var den gjennomsnittlige prisnedgangen på slike produkter mellom 15-36 prosent, mens enkelte produkter ble solgt til halv pris, eller enda rimeligere.
Men: Enkelte produktekategorier gikk faktisk opp i pris så mye som 15 prosent i gjennomsnitt på Black Friday. Blant kategoriene som gikk opp i pris under Black Friday i fjor, finner vi også skallbukser, løpesko, barnevogner, parfymer, hodetelefoner, enkelte TV’er og hjemmekinopakke. Flere av disse kategoriene hadde imidlertid også enkeltprodukter med stor prisnedgang.
Her er Prisjakt-sjefens beste tips til deg som vil handle smart på nettet på Black Friday:
Bildetekst: Daglig leder Carolina Appelqvist hos Prisjakt.no
For ytterligere innsikt om Black Friday eller utfyllende kommentarer kontakt gjerne Carolina Appelqvist på telefon 917 33 499
For å gjøre gode kjøp, må du ha fakta på bordet. Vi er en av verdens absolutt beste pris- og produktsammenligningstjenester med kun ett mål – å gi forbrukere gode råd slik at de kan foreta smartere kjøp. For deg som forbruker er det gratis å bruke vår pris- og produktsammenligningstjeneste. Vi lever ikke av å selge noe, og vi vil ikke at du skal kjøpe mer enn nødvendig. Det er vår oppgave å guide deg til riktig kjøp når du har bestemt deg for å gjennomføre det. Prisjakt tjener penger på å inngå avtaler med butikker og ta betalt av dem hver gang du klikker deg videre til dem. Uansett viser vi alltid alle prisene vi kjenner til, og du kan alltid stole på at vi viser dem i riktig rekkefølge og etter pris. Vi utvikler alltid tjenesten vår med tanke på deg som forbruker. Vi begynte som en liten hobbyvirksomhet i svenske Ängelholm i 2002. Gründerne hadde samme behov for å gjøre gode kjøp og unngå dårlige som deg. I begynnelsen besto tjenesten derfor av fakta og priser på produkter som de selv planla å kjøpe. I dag er det over 220 personer som jobber for at du skal få som god informasjon som mulig før du foretar kjøp, og vi finnes i sju land. Velkommen til å ta en smartere kjøpsbeslutning sammen med oss!