2022-11-10 12:30Pressemelding

Prisjakts Black Friday-rapport 2022: Varsellampene lyser

De siste årene har Black Friday vokst enormt. Fra èn enkelt salgsdag, til Black Week, til nå å omfatte “hele” Black November. Antall kjøpekraftige forbrukere og lommebøker har også vokst, men Prisjakts ferske Black Friday-rapport (2022), spår en nedgang i årets største salgsfest.

Med sine millioner av besøkende og en stor mengde data om butikkenes vareutvalg og priser, har Prisjakt unik innsikt i shopping-trender og forbrukeratferd. Sammen med en rykende fersk, landsrepresentativ studie fra Opinion, presenterer Prisjakts rapport alt du trenger å vite om Black Friday.

Et mye omdiskutert tema i forbindelse med salgsdagene er rabattene. Vi presenterer selvfølgelig også fersk statistikk på dette.

Black Friday taper terreng
Undersøkelsen fra Opinion viser at 33 prosent av norske forbrukere vil handle på årets Black Friday-salg. Det er en nedgang fra 2021, da 38 prosent sa de ville benytte seg av tilbudsdagen. De personlige budsjettene forventes også å skrumpe inn. I gjennomsnitt vil norske forbrukere handle for 3500 kroner i år. Det er et fall på 12,5 prosent, sammenlignet med i fjor.

– Black Friday er fortsatt Norges største salgshøytid, men i år er prognosen vår at salget vil se en nedgang. Vi må imidlertid huske at pandemiårene 2020 og 2021 var eksepsjonelle år med enorm vekst innen e-handel. At vi trekker oss litt tilbake nå er ikke overraskende med den økonomiske situasjonen vi befinner oss i, sier Christoffer Reina, Norgessjef i Prisjakt.

Lav tillit til salgsplakatene
Èn av to (50 %) norske forbrukere har ganske lav eller svært liten tillit til butikkenes salgstilbud på Black Friday i år. Tilliten til butikkenes salgsplakater har avtatt i løpet av årene Prisjakt har stilt dette spørsmålet. I 2019 var tallet på kun 34 prosent. En årsak til den økte skepsisen er at butikkene viser høye rabattsatser som ikke alltid stemmer med virkeligheten.

"Salget gjennomgår en tillitskrise"
Ifølge Prisjakts Opinion-undersøkelse, oppgir nordmenn at det er rimelig å forvente en rabatt på rundt 46 prosent på årets Black Friday. Vår historiske statistikk viser imidlertid at gjennomsnittsrabatten er betydelig lavere - ned  mot 12 prosent, i hvert fall hvis vi ser på fjorårets Black Friday. Statistikken er basert på alle tilbud som hadde sin laveste pris på Black Friday 2021. For disse tilbudene har Prisjakt beregnet et gjennomsnittlig prisfall, sammenlignet med høyere pris 30 dager før salgsdagen.

– Selve salget - alle rabattene - er inne i en tillitskrise. Forventningen til rabatter er betydelig høyere enn det som faktisk tilbys, noe som gjør forbrukerne skeptiske. Flertallet av butikkene har imidlertid blitt mye flinkere og lydhøre for denne kritikken, og mitt inntrykk er at det nå er kun en mindre gruppe butikker som viser høye og ofte urealistiske rabattsatser, sier Christoffer Reina.

Black Friday sliter på kundene

– Varsellampene har lyst en stund, og årets undersøkelse viser et forsterket bilde av at norske forbrukere begynner å bli lei av Black Week og Black Friday som et kommersielt fenomen, forklarer Christoffer Reina videre.

Kun 13 prosent av de spurte i undersøkelsen svarte at de synes det ville være trist om Black Friday forsvant, mens hele 62 prosent var helt likegyldige til om denne salgshøytiden finnes eller ikke. Samtidig er seks av ti (60 %) enige i at Black Friday ikke bør markedsføres så intensivt av hensyn til de som sliter med privatøkonomien.

Dette forsterker trenden fra fjorårets store undersøkelse, der nesten hver andre forbruker (46 %) over 18 år ønsket å støtte et lovforslag om å forby Black Friday-salget, av miljøhensyn og fordi det fremmer overforbruk. To av tre (66 %) mente det var for mye reklame rundt Black Week. Annenhver av de spurte (46 %) ønsket å gå enda lenger, og mente at myndighetene bør lovfeste slike salgskampanjer for å begrense dem.


Presset på privatøkonomien kan gi utslag i år
Det er ingen tvil om at vi er inne i en tøffere økonomisk situasjon i år enn i fjor. Seks av ti (62 %) oppgir at de vurderer nøyere hva trenger å kjøpe nå, sammenlignet med fjoråret.

Den vanligste grunnen som oppgis til å ikke handle på årets Black Friday er at forbrukeren rett og slett ikke trenger noe nytt (52%). En annen populær grunn til å ikke handle, er for å spare penger (16 %), eller at det ikke er økonomisk rom (11 %) i det personlige budsjettet. 

Det er ikke bare shopping som må under kniven i lommeboka: fire av ti (39 %) sier de spiser mindre ute, nesten én av tre (29 %) sier de kommer til å reise mindre, og åtte prosent kutter ned på dating.

Uansett: Årets billigste dag for de som gjør litt research
Black Friday blir ofte rapportert å være juks, men vi må huske at det fortsatt er den beste og billigste dagen å handle på, hvis man gjør hjemmeleksa si godt. Prisjakts Prisindeks, som måler gjennomsnittsprisene i e-handel, viser at prisene i totalmarkedet falt med 5,5 prosent på Black Friday 2021. Dette kan sammenlignes med Singles Day og Romjulssalget, da prisene falt med henholdsvis 1,4 og 1,8 prosent.

  • 41 prosent av alle produktene falt i pris på Black Friday 2021
  • 25 prosent av alle produktene var dyrere på Black Friday 2021

– På Black Friday kan du gjøre virkelig gode kupp, men du må gjøre litt research. Vi kan se at åtte av ti tilbud på fjorårets Black Friday kunne bli funnet like billige eller billigere tidligere på året. Ved å se på prishistorikken får man raskt inntrykk om dagens prisbilde er bra eller ikke, sier Christoffer Reina, norgessjef i Prisjakt.

Dette skal nordmenn kjøpe på Black Friday
Vi har sett på de mest produktene under fjorårets Black Week. Hodetelefoner, Mobiltelefoner, TV’er, Jakker og Løpesko var klare vinnere under tilbudsdagene. 

Kategoriene som trender mest på Prisjakt fra 1. oktober i år er Strykejern og Tøydampere (+614%), Varmtvannsberedere (+265), Vedovner og peiser (+183%), Jakker for barn (+173%) og Airfryers (+ 154%). 

I år vil det være spesielt interessant å følge hvordan behovene til forbrukeren har endret seg, med alt som skjer i verden i bakhodet. Gjennom året har det vært en klar trend med energisparende produkter og «prepping» (produkter for potensielle krisehendelser) som er i sterk vekst. Om trenden holder takt gjennom Black Week, vil du kunne lese om i neste rapport fra Prisjakt. 

Et par eksempler på energisparende- og prepping-produkter 20. Februar - 9.november: 
Campinglykter + 4491%
Vedkløyv og sager + 831%
Batterier + 856%
Gjødsel + 197%
Trillebårer + 101%
Hodelykter + 35%

Kontakt oss for mer informasjon
Takk for at du leste vår Black Friday-rapport! Om du vil ha mer informasjon eller uttalelser får du gjerne kontakte oss.

Kontakt:
Christoffer Reina, Norgessjef Prisjakt
christoffer.reina@schibsted.com
Telefon: 97 58 28 79



 



Om Om Prisjakt

Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris. Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes. Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.


Kontaktpersoner

Christoffer Reina
Norgessjef
Christoffer Reina

Relatert media