2023-11-13 05:30Pressemelding

Prisjakts Black Week-rapport 2023

Black Week

Tøffere privatøkonomi, men lovende utsikter for handlefesten

Én av tre nordmenn går nå rundt og kjenner på dårlig samvittighet når de handler. Men magrere tider for privatøkonomien denne høsten ser ikke ut til å legge noen demper på kjøpelysten under Black Week. Tvert imot, nordmenn planlegger å bruke mer penger enn i fjor på handlefesten i slutten av november.

Like sikkert som at Black Week og Black Friday er rett rundt hjørnet, så presenterer vi i Prisjakt vår årlige spørreundersøkelse om nordmenns handleadferd og kjøpsintensjoner. Undersøkelsen, blant et landsrepresentativt utvalg mellom 18 og 79 år, er som vanlig gjennomført av Opinion. I denne rapporten presenterer vi de viktigste funnene, som er sammenholdt med Prisjakts unike innsikt i shoppingtrender og forbrukeradferd:

Skal bruke mer penger i år

Som i fjor, svarer én av tre (33%) at de sannsynligvis skal handle under Black Week. Handleintensjonen er størst blant unge voksne (18-39: 49%), og lavest blant de over 60 år (15%). Langt mer interessant er det å registrere at forbrukernes handlebudsjett for denne perioden viser en markant oppgang: Omkring halvparten har satt av et konkret beløp til Black Week-shopping, og gjennomsnittlig planlegger disse å bruke 4200 kroner. Det er et lite byks fra fjoråret, da befolkningen oppgav å skulle bruke 3500 kroner.

Vi finner også interessante kjønnsforskjeller i undersøkelsen; menn planlegger å bruke 5.000 kroner i snitt, mens det gjennomsnittlige beløpet hos kvinner er 3100 kroner.

Visste du at...
Tilliten til norske nettbutikker er skyhøy. Hele syv av 10 skal utelukkende handle i norske nettbutikker under Black Week, 24% skal handle i norske og utenlandske – mens bare 1 % planlegger å bruke utenlandske nettbutikker.

Prismarkedsføring: Fortsatt tillitskrise

Kundenes tillit til butikkenes tilbudspriser fortsetter å svekkes, og troen på at «kuppene» faktisk er gode tilbud synker likedan. I fjor svarte halvparten at de i svært liten eller ganske liten grad stoler på butikkene og at deres tilbud er reelle, gode salgstilbud. I år har andelen vokst til 60 prosent.

Tilliten er høyest blant de yngste (18-29), der halvparten svarer at de enten har tillit eller har en middels oppfatning. Andelen som stoler svært lite på butikkene er signifikant lavere blant de yngste. Andelen med lavest tillit er størst blant de over 60 år. Undersøkelsen avdekker dessuten at menn i betydelig grad stoler mindre på prismarkedsføringen enn kvinner.

Visste du at...
...fra 1. oktober i år er markedsføringsloven innskjerpet, og butikkene er nå pålagt å oppgi laveste førpris som er benyttet de siste 30 dagene før kampanjestart. Men så lenge loven ikke sier noe om hvilket begrep man skal bruke, er det fortsatt fritt frem å forvirre kundene gjennom å bruke begreper som «ordinær pris», «førpris», «veiledende pris», «normalpris» etc.

Her er vårt forslag: En rettledning om at man skal bruke betegnelser som «billigste førpris» eller «laveste pris siste 30 dager» ville gjort det enklere for forbrukerne å orientere seg i prisjungelen, mener vi i Prisjakt.

Mange vil bli skuffet – i år igjen

En lojal gjenganger i våre Black Week-undersøkelser, er det enorme gapet mellom befolkningens forventninger til rabattene, og rabattnivået de faktisk møter under Black Week. Her er forventningene uendret fra fjoråret – og gapet likeså. I fjor var det gjennomsnittlige rabattnivået på produkter på tilbud 16 prosent for alle varer i alle kategorier (opp fra 13 prosent i 2021), mens befolkningen – i år som i fjor - forventer en rabatt på opp mot hele 50 prosent for at kjøpet skal bli ansett som attraktivt.

Visste du at..
...Prisjakts oversikt viste at 10 prosent av varene som under fjorårets Black Friday-salg med rabatterte priser, var såkalte «lurepriser», der prisen ble satt opp i forkant av Black Week, for så å bli satt ned igjen. 10 prosent utgjør hele ca. 400.000 tilbud i alle varekategorier.

Mange med dårlig samvittighet når de handler

Inflasjon, prisøkninger, renteøkninger, et år med høye strømregninger og krig i Europa vil definitivt sette sitt preg også på årets Black Week-salg for mange. Andelen nordmenn som forteller at de kjenner på dårlige samvittighet når de handler har gjort et dramatisk byks fra 2022 til i år, fra 29 til 37 prosent.

I vår undersøkelse er det spesielt aldersgruppen 30-49, mange av dem mor og far med barna boende hjemme, som kjenner trangere tider ekstra tyngende. Her kjenner hver andre respondent (50%) på dårlig samvittighet, og kvinner er representert i betydelig høyere grad enn menn. I den samme aldersgruppen svarer hele 30 prosent at de opplever det vanskelig å få de økonomiske endene til å møtes i hverdagen.

Halvparten av de spurte oppgir også at de benytter ulike løsninger for utsatt betaling (kredittkort, Klarna eller butikkenes egne løsninger).

Visste du at..
...mer enn hver tredje nordmann (35%) oppgir i undersøkelsen at de har kuttet ned på privat forbruk denne høsten. Det er en markant oppgang fra 2022 (29%). Øverst på kuttlisten rager restaurantbesøk (47%), foran klær/mote (40%), dagligvarer (38%) og reiser (35%).

Dette skal nordmenn handle under Black Week

Elektronikk-kategorier som TV, hodetelefoner, mobiltelefoner er gjengangere når handelen hvert år gjør opp status for Black Week. Fjoråret var intet unntak, og disse vil dominere også i 2023-regnskapet. Kategorier med størst fremgang under tilbudsuken fjor, sammenlignet med samme periode året før, var parfyme, smartklokker, nettbrett, Lego, tastaturer, spill til Playstation 5 og grafikkort. Så langt denne høsten har vi sett en betydelig endring i kjøpsinteressen for spillkonsoller, utstyr til bilen og ulike kategorier innen Sport og Fritid. Hvis snøen kommer tidlig, vil ski og utstyr til langrenn og alpint garantert «boome» under årets Black Week.

Visste du at..
...88 prosent av de som handlet under Black Week i fjor, var fornøyde med kjøpene sine. Og at Black Friday - sammen med Cyber Monday er årets billigste dager å handle på.

Funfacts (fra Prisjakts Black Week)-undersøkelse
  • Black Week/Black Friday er desidert mest populært blant de yngste (18-29), og minst populært blant de eldste (60+).
  • Prisavslag/rabattens størrelse er den suverent viktigste årsaken til at befolkningen (ni av 10) handler under Black Week.
  • Halvparten (50%) oppgir at de skal handle fra mobiltelefonen, mens 47% skal bruke PC eller nettbrett.
  • Syv av 10 (72%) er godt forberedt på strammere økonomi de neste 12 månedene.
  • Seks av 10 (63%) oppgir at de ofte benytter seg av prissammenligningstjenester før de handler.

Christoffer Reina
Norgessjef