Kundenes mistenksomhet til butikkenes tilbud, og skremmende lav tillit til den nye loven om prismarkedsføring, kommer dessverre til å sette sitt preg på Black Week-handelen i år også. I et samfunn med større forskjeller og en økt andel nordmenn som opplever en utfordrende økonomisk situasjon, har flere nordmenn mindre penger å rutte med foran den kommende november-handelen.
Her kommer de; høydepunktene fra Prisjakts årlige meningsmåling om nordmenns handleadferd og kjøpsintensjoner før høstens shoppingbonanza. For åttende året på rad har analysebyrået Opinion intervjuet over 1000 nordmenn i et landsrepresentativt utvalg mellom 18 og 79 år. I denne artikkelen presenterer vi de viktigste funnene fra undersøkelsen, som er sammenholdt med Prisjakts brede innsikt i shoppingtrender og forbrukeradferd.
Presset privatøkonomi
Andelen nordmenn som svarer at de har en utfordrende privatøkonomi, fortsetter å stige. Bare de siste fire årene har dette segmentet vokst fra 14 til 23 prosent i årets undersøkelse. Andelen som opplever at det har en enkel økonomisk situasjon har også økt, hvilket tilsier at vi fortsetter å bevege oss mot et samfunn med større forskjeller. Samtidig svarer fire av ti husholdninger at de har dårligere økonomi enn for ett år siden. Her er aldersgruppen 30-39 mest påvirket.
Vil bruke mindre penger i år
Antallet som svarer at de skal handle under Black Week har holdt seg noenlunde jevnt de siste årene. Én av tre svarer ja på spørsmålet, hvilket utgjør at cirka 1.4 millioner nordmenn skal entre nettbutikker og fysiske utsalgsteder. Langt mer interessant er det at de som skal handle, planlegger å bruke gjennomsnittlig tre hundre kroner mindre i år enn i fjor. Kanskje ikke så rart, siden en klassisk familie på fire, med to mindreårige barn, bare i løpet av året i gjennomsnitt har fått økt sitt matbudsjett med tre tusen kroner hver måned.
Interessant er det for øvrig å registrere at andelen planlagte onlinekjøp fortsetter å stige. I år skal åtte av ti å handle i en nettbutikk under Black Week, og 67 prosent har bestemt seg for at den butikken skal være norsk.
Mistillit stanser handlelysten i november
Halvparten av de som svarer at de definitivt ikke skal handle under Black Week – omregnet rundt 800.000 kunder - oppgir mistillit til butikkenes prismarkedsføring som årsak. Det er egentlig et svimlende tall hvis man regner på hva handelen nå går glipp av på grunn av kaoset som fortsatt råder rundt mange butikkers lek med forvirrende salgsbegreper og jojo-priser på varer som har billigere tidligere på året. Spesielt har dette priskaoset tidligere vært fremtredende innen kategorier som elektronikk og sport og fritid. Majoriteten av befolkningen – 2.5 millioner nordmenn i undersøkelsen - uttrykker tydelig mistillit til butikkenes tilbud i denne handelsperioden. Her er kvinner, menn og ulike aldersgrupper noenlunde jevnt fordelt, men mistilliten er spesielt høy blant husstander med utfordrende økonomi
Liten tro på at lovverket beskytter oss
Heller ikke den drøyt ett år gamle loven om prismarkedsføring later til å ha omfavnet forbrukerne. Kun én av ti er trygge på at loven håndheves, mens bare tre av ti i undersøkelsen vår tror at butikkene lojalt følger loven. Hele 3.3 millioner nordmenn svarer at de tror at butikkene bare vil finne andre måter å lure oss. Er det ikke på tide at så vel ansvarlige politikere og myndigheter, som næringen selv tar dette stormvarselet mer på alvor?
Gapet mellom prisforventning og fakta
Kundenes forventninger til rabattnivået fortsetter å stå i grell kontrast til realitetene. Mens befolkningen har krav til rabatter på halv pris eller mer under Black Week, har det gjennomsnittlige rabattnivået de to foregående årene ligget på 16 prosent (2022) og 7 prosent (2023). Igjen kommer mange til å bli skuffet under årets handel, og det vil antagelig ikke hjelpe på den nevnte mistenksomheten som brer seg blant de handlende.
Mange angrer på kjøpet
Et velment råd fra oss i Prisjakt er å virkelig planlegge kjøpet grundig og tenke deg om før du drar kortet under Black Week. Ikke minst fordi at hele fire av ti nordmenn i vår undersøkelse forteller at de under den samme handleperioden i fjor kjøpte en vare som de egentlig ikke hadde bruk for, eller hadde spesielt glede av i ettertid. Det er spesielt de unge som føler på slike etterkjøpskvaler; nær halvparten av alle spurte under 30 år hadde egentlig ikke bruk for varen de kjøpte under Black Week.
Kategoriene med de historisk beste tilbudene under Black Week
Fortvil ikke, det er absolutt mulig å gjøre mange og gode kjøp gjennom hele november, og spesielt under den mest intensive handleuken. For eksempel pleier Black Week å være den eneste tiden på året der prisen faller på nye produkter fra Apple. Hvis du for eksempel planlegger å kjøpe en ny iPhone vil vi derfor anbefale å vente til Black Week, der en prisreduksjon på 8-10% har vært vanlige tidligere år. Innen elektronikk og sport & fritid er det også sannsynlig at du vil finne mange og gode tilbud. God jakt!
Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris. Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes. Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.