Ny Black Friday-undersøkelse bærer bud om salgsrekorder for fall. De som skal handle, planlegger å bruke 15 prosent mer enn de brukte samme fredag i fjor. Meningsmålingen viser også mange nordmenn har urealistiske forventninger til rabattnivå og knallgode kjøp på Black Friday.
I fjor var gjennomsnittlig prisnedgang på årets største handledag 24 prosent, i følge Prisjakt.no. I undersøkelsen svarer seks av 10 at de mener rabattene bør være på 50 prosent eller mer, mens bare hver femte nordmann forventer rabatter under 40 prosent.
Hver tredje spurte svarer at de er mistenksomme til rabattene på Black Friday.
-Mange vil bli skuffet
-Med så store forventninger om prisavslag, kommer veldig mange til å bli skuffet, siden rabattnivået målt på de 10.000 mest populære varene i nettbutikkene i fjor, ”bare” var på 24 prosent - halvparten av hva mange forventer, sier prisekspert Are Vittersø, daglig leder for Prisjakt.no.
Den norske søkemotoren overvåker 5,8 millioner priser på nær en halv million produkter, fordelt på 2500 nettbutikker. Vittersø har registrert en markant endring i nordmenns prisbevissthet fra i fjor til i år.
-Bare i november er antallet registrerte prisvarsler hos oss mer enn doblet, sammenlignet med samme periode i fjor. I Opinions undersøkelse svarer 75 hele prosent at de sjekker prisene hos en prissammenligningstjeneste eller diverse hjemmesider før de handler, en betydelig økning fra i fjor. Det viser at nordmenn blir stadig flinkere til å planlegge kjøpene. De følger med på prisutviklingen via en overvåkingstjeneste, sjekker prishistorikken over tid, og sammenligner prisene hos flere utsalgssteder. Det kan gi store besparelser for privatøkonomien, spesielt på en handledag da det er lett å gå seg vill i rabattjungelen, sier Vittersø.
Handler for mer enn planlagt
Forbrukerelektronikk topper på nett
-Hvis tendensene i undersøkelsen slår til, kommer folk til å bruke mer penger i år enn de gjorde i fjor. Da er det duket for nye salgsrekorder. Andelen som sier de skal bruke 4000 kroner eller mer vokser, mens en snittberegning i undersøkelsen viser at de som skal handle på Black Friday planlegger å bruke 15 prosent mer enn de handlet for i fjor, sier Are Vittersøe.
Den ferske meningsmålingen viser også at fordelingen av de som skal handle på nett eller i fysisk butikk, er omtrent 50/50. De unge er sterkest representert i andelen som gjør unna handelen på nett, mens de over 60 i mye større grad oppsøker fysiske butikker.
Forbrukerelektronikk er varekategorien som flest planlegger å handle på nett, mens møbler er kategorien som topper for fysiske butikker.
Bildetekst: Prisekspert Are Vittersø, daglig leder for Prisjakt.no
Fem tips for ikke å gå i Black Friday-fella
Lag en liste over produktene på, og sett opp prisvarsel på app’en eller nettstedet for prissammenligning. Sjekk hvordan produktet pris har utviklet seg over tid. Hvis prisen har vært jevnt fallende, er det stor sannsynlighet for at den blir enda billigere. Prisvarselet angir når tiden er inne for å gjøre et godt kjøp.
2. Sjekk om tilbudet faktisk er et godt
Sjekk alltid prishistorikken, og ikke la deg lure av prisnedgang i en enkelt butikk. Store svingninger i pris tyder på at produktet ofte er på tilbud. Sammenlign førpris og redusert pris – ikke la deg blende av rabatten.
3. Sjekk at produktet faktisk er på lager
Alle nettbutikker har begrenset lagerkapasitet, og på Black Friday er det kamp om de beste kjøpene.
4. Sjekk tilbudene hele uken.
Skaff oversikt over tilbudene. Mange av de beste kjøpene kom allerede uken før Black Friday, og mange forlenger kampanjen gjennom helgen (Black Weekend) og påfølgende mandag (Cyber Monday).
5. Sett deg inn i hva du egentlig kjøper
Mange bruker Black Friday til å rense hyller og lager, og for å selge unna utgående produkter. Vær bevisst på produktkoden og sjekk produktegenskapen, og sammenlign dette tilbudet med prisen i andre butikker.
(kilde: Prisjakt.no)
For flere kommentarer eller prisinnsikt om Black Friday, kontakt gjerne Are Vittersø på telefon 402 21 792
For flere spørsmål om undersøkelsen, kontakt seniorrådgiver Ola Gaute Aas Askheim i Opinion, telefon 922 34 056
Om oss Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris. Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes. Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.