2025-11-23 06:05Pressemelding

Black Week-rapport: Nesten halvparten av handelen vil skje med “lånte” penger

Teknologi

Nordmenn skal shoppe for mer enn i fjor, men nesten halvparten av alle Black Friday-kjøpene vil bli gjort på kreditt, viser fersk temperaturmåling foran årets største handleuke.

For niende året på rad har Prisjakt tatt temperaturen på det norske folks holdninger til Black Week og Black Friday. Årets undersøkelse, som er gjennomført av Opinion, viser at 37 prosent av befolkningen over 18 år planlegger å handle i årets Black Week. Gjennomsnittsbudsjettet øker til 4051 kroner, opp fra 3950 i 2024, til tross for at seks av ti ikke stoler på tilbudene:

Nesten halvparten vil handle på kreditt
Nordmenn øker pengebruken, men også risikoen under Black Week-handelen: 46 prosent sier at de vil handle på kreditt. Flere menn (50 prosent) enn kvinner (43 prosent) planlegger å handle på kreditt, og kjønnsgapet er særlig tydelig i disse aldersgruppene: 

  • Aldersgruppen 18–29 år:
    Menn: 38 %
    Kvinner: 19 %

  • Aldersgruppen 50–64 år:
    Menn: 48 %
    Kvinner: 25 %

Blant disse svarer fire av ti at de allerede har en utfordrende privatøkonomi. Samtidig oppgir 13 prosent at «kjøp nå, betal senere»-løsninger gjør det mer aktuelt for dem å handle. Særlig lokkes 18-29 åringer av denne betalingsmetoden.

– Vi ser at menn i større grad tar slik økonomisk risiko for å utnytte tilbudene. Det er ekstra bekymringsfullt når mange av dem allerede definerer økonomien sin som utfordrende, sier Ahmadi.

Lei av salgstriks
I den ferske Black Friday-rapporten oppgir nesten 900.000 nordmenn at de mistenker at de ble lurt under fjorårets villeste handleuke. Hovedårsaken er butikkenes jojo-prising i oktober, der hver tredje pris som overvåkes av Prisjakt økte. 14 prosent av alle prisene økte med 10 prosent eller mer, og den gjennomsnittlige prisøkningen var 37 prosent.

– Salgstrikset med å øke prisene, for så å senke dem inn mot midten og slutten av november, provoserer stadig flere, som opplever at salget er falskt. Derfor er tilliten til Black Friday-salget blitt kraftig svekket de siste årene. Hvis forbrukerne derimot gjør hjemmeleksen sin og sjekker prishistorikken før de handler, er det fullt mulig å gjøre knallgode kjøp den kommende uken. Bare på Black Friday i fjor hadde nesten 470.000 produkter sin laveste pris det året, sier Isabella Ahmadi.

Dette vil nordmenn kjøpe
De mest populære segmentene hittil under Black Month er hjem og interiør, mote og tilbehør, og data og tilbehør, i følge Prisjakts data. De mest populære produktkategoriene er:

  1. Mobiltelefoner

  2. TV-er

  3. Jakker

  4. Hodetelefoner

  5. Løpesko

  6. Monitorer

  7. Robotstøvsugere

  8. Parfymer

  9. Støvsugere

  10. Adventskalendere

Kilde: Prisjakts klikkdata 1-20 november 2025. 



Om Om Prisjakt

Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris. Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes. Tjenesten er tilgjengelig i totalt seks andre land.


Kontaktpersoner

Isabella Ahmadi
Pressekontakt
Isabella Ahmadi